Kun je door stress dik worden?

ik bedoel dus, zonder dat je je stress "weg eet".

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Echt wel, ik ben zelf het bewijs...
Mijn zoon overleed en een jaar later woog ik 15 kilo meer.. en dat is door blijven gaan..inmiddels, 16 jaar later, weeg ik ruim 25 kilo meer dan toentertijd.. en het gaat er nauwelijks nog af.. mijn huisarts verwoordt het zo: je stress en verdriet vragen veel energie van je lichaam..je lichaam gaat zich daarom beschermen tegen teveel afvallen.. alles wat je eet wordt als het ware door jel ichaam opgeslagen om energie te sparen.. en te bewaren voor de donkere dagen die je meemaakt.. en waarop je nauwelijks kunt of wilt eten.. je lijf bouwt als het ware een buffer op en dan wordt je bij wijze van spreken van een glas water al dikker.. en psychologisch gezien beschermt je eigen lijf je als het ware tegen de stress en/of pijn van buiten af...zolang het in je hoofd niet rustiger wordt zal afvallen dan een probleem blijven...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Mijn ervaring is juist het tegenovergestelde...

Maar als je als gevolg van stress je eetgewoonte gaat aanpassen. En alleen maar gaat snoepen en snacken en dat na de stress periode aan houd dan kan dit inderdaad invloed hebben op je gewicht...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je wordt dik als je minder energie verbruikt dan je via voedsel binnenkrijgt.

Heb je stress, dan kost dat energie. Het 'vreet' letterlijk aan je. Dus nee, van stress alleen, zonder meer te eten, kun je niet dik worden. Wel vermageren, omdat je bij een gelijkblijvend eetpatroon méér energie verbruikt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
volgens mij val je af van stress
stress geeft veel adrenaline en adrenaline laat alles versnellen
je hartslag alleen al gaat omhoog, dat kost energie
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij wel, met name als je door stress extreem minder gaat eten (door die lekkere brok in je keel) dan houdt je lichaam namenlijk meer energie vast en slaat meer reserves op omdat het denkt dat het tekort gaat krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee. Aankomen doe je doordat de voedselinname groter is dan het verbruik. Als je niet meer gaat eten, zul je niet aankomen tenzij je je minder energie verbruikt. Stress heeft een stofwisselingsverhogend effect, waardoor dus je lichaam meer energie verbruikt: Je valt dus af.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Absoluut!
De meeste mensen worden van stress juist dun, maar sommige anderen juist dik. Ik heb er zelf ook last van gehad in een uitermate stressvolle periode.
Ik at of dronk ook echt niet meer als daarvoor, eerder minder. Toch werd ik er (flink wat) dikker door.

Mijn huisarts zei me toen ook: "Maak je niet dik", waardoor ik meteen begreep waar die uitdrukking vandaan kwam.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik val juist af van stress. Nu ik mijn leven meer onder controle heb dan vroeger, en me minder druk maak, kortom, nu ik meer ontspannen ben dan vroeger, heb ik eindelijk een gezond gewicht bereikt. Daarvoor was mijn BMI veel te laag.

Bij mij gaat van stress alles aanspannen. Ik word ook jachtiger. Beide kosten energie.

Ik kan me alleen voorstellen dat je van stress dik wordt als je door de stress juist bewegingsloos en slap "in een hoekje gaat zitten". Dus als alles juist stilvalt. Dat is dan wel een andere soort stress. Mijn stress is (was) de ojee-stress, de stress van "ik moet, ik moet, ik moet". Die andere stress is de shit-stress, de depressieve stress, die verlamt in plaats van activeert.

Misschien dat daarin het verschil zit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor. In stressvolle perioden ga ik emo-eten. Er gaat meer chocola en drop doorheen. Je gunt je geen tijd om een goede maaltijd te bereiden en grijpt naar gemaksvoedsel als diepvriespizza's, afhaalchinees, bakkie friet.
Daarnaast krijg je vaak minder slaap en volgens onderzoek wordt je ook weer dik van te weinig slaap.

http://www.gezonderworden.nl/2005/04/te-weinig-slapen-maakt-dik.html

Dus de kans dat je dik wordt door stress is zeker aanwezig. Ik denk echter dat iedereen weer anders reageert op bepaalde factoren.