Is om de dag eten een juiste manier van afvallen?

Ik ken iemand die zichzelf te dik vindt. Nu heeft deze persoon besloten om alleen op maandag, woensdag, vrijdag en zondag te eten om af te vallen. Dus die andere dagen gewoon helemaal niets eten.

Is dat eigenlijk wel gezond?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Nee, hartstikke ongezond.
Naast alle eerder genoemde redenen is het ook nog eens zo, dat als deze persoon dan opeens weer wel normaal (elke dag) gaat eten, hij/zij opeens ook weer extra aankomt, omdat het lichaam dat extra voedsel ook niet gewend is.

Beter is om bewuster te eten (gezonder: meer groenten e.d.) en vooral ook te beginnen met sporten. Hoe meer calorieën je met sporten verbruikt, hoe meer je ook weer bij mag eten (ben ervaringsdeskundige. Ben in anderhalf jaar 30 kilo kwijt geraakt).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Weet wel zeker dat dat niet gezond is.... Je vertraagt je stofwisseling hiermee... Je moet gewoon geregeld eten en gevarieerd.... En daarnaast moet je voldoende bewegen om af te vallen....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, je moet elke dag de juiste combinatie zien te vinden van wat je eet. Het is n.l. zo, hoe beter je je suikerspiegel in balans hebt, hoe beter je ook op gewicht blijft. Dus niet 1 dag vasten. NIET GOED!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee. Het lichaam krijgt een schok van de dag vasten, en gaat daardoor in survival-mode: de toestand waarin het lichaam werkelijk álle energie uit voedsel probeert op te slaan, omdat je nooit weet wanneer de volgende maaltijd is.

Het is dan ook niet alleen ongezond, maar ook contra-productief.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is zelfs beter om 5 x per dag een heel beperkte portie voeding tot je te nemen. zorg dat er variatie in zit, met niet te veel vet en koolhydraten en bewegen.En veel water drinken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lijkt mij niet gezond om alle redenen die hier al genoemd zijn.
Bovendien denk ik, dat er dan geen rem zit op de wél-eten-dagen. Bijv. maandagavond even flink dooreten om dinsdag te kunnen volhouden etc.. Kleine porties en flinke wandelingen zijn veel beter.
Schaf een stappenteller aan en probeer maar die 10.000 stappen te halen als streven. Succes gegarandeert!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mensen worden te zwaar omdat ze verkeerd eten, soms zelfs te weinig.
Een lichaam heeft enrgie nodig om het "kacheltje brandende te houden" als je niet voldoende brandstof inneemt gaat het kacheltje heel langzaam branden en slaat alles wat je inneemt gewoon op.
Dus regelmatig eten gevarieerd eten is de remedie tegen dik worden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, dat is absoluut niet gezond. Algemeen bekend: als je weinig eet krijg je meer trek in zoete/minder voetzame tussendoortjes. Daar word je dik van. Mensen die niet geod eten iedere ochtend, middag en avond, worden over het algemeen dikker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die 'iemand' dat ben jij zelf. En je moet gewoon rennen. Hop hop hop, naar buiten, de straat op. En niet zoveel vreten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is niet gezond. Het zal je zelfs dikker maken.

Het lichaam gaat van de dagen dat je niets eet in de overlevingsstand. Als je de dag daarna eet, zal het lichaam alle calorieën opslaan, omdat de voedseltoevoer kennelijk onbetrouwbaar is.

Op de dagen dat je wel eet, heb je flinke honger. Je zult dan extra graag zoete en vette dingen eten. Dat maakt het wel-eten tot een extra psychische belasting.

Misschien wel het allerbelangrijkste is dat je afvalt door een ander leefpatroon. En wel een blijvende verandering. Dus niet "even" een dieet, en na de gewichtsafname terug naar normaal - dat werkt niet. Je moet je nieuwe leefpatroon dus een paar decennia kunnen volhouden. Met dit om-de-dag-dieet lukt dat met zekerheid niet.

Nog een nadeel is dat je op deze manier continu met eten bezig bent. Het zit elke dag weer in je gedachten. Dat is niet fijn, en het is een extra reden waarom je het niet vol kunt houden.

Tot slot: twee alinea's terug schreef ik leefpatroon. Ik gebruikte expres dat woord, en niet eetpatroon. Afvallen doe je namelijk door je leefpatroon aan te passen; het eetpatroon is daar slechts één onderdeel van.

Zorg dus dat je anders eet, maar wel op een manier die je vol kunt houden, en als het even kan op een manier waardoor je niet dagelijks met een bezorgde blik over je eten na moet denken. Zorg ook dat je anders beweegt. Ga iets doen. Maakt niet uit wat, mits - alweer - je het jaren vol kunt houden. Bewegen moet dus vooral leuk zijn, geen plicht, anders houd je het niet vol.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
helemaal mee eens... +
nee integendeel je loopt de hele dag honger te lijden en het helpt geen zak, het is veel beter om 6 keer per dag een klein beetje te eten zodat je niet in de verleiding komt om te snacken.en hierbij veel water te drinken.