Ken je het gezegde? Toen pi ssen plassen werd, is het gez eik begonnen. Ofwel, men begon voor bepaalde woorden anderen te zoeken omdat de "oude"benaming niet netjes meer werd gevonden. Maar ja, zo'n nieuw woord wordt ook weer oud of te algemeen in gebruik, en kan dan eigenlijk ook niet meer. En dan moet er iets nieuws worden verzonnen. Plassen was in het begin heel beschaafd, nu dus minder.
Eigenlijk hetzelfde dat sommige woorden voor ziektes, ook steeds veranderen. Heti was te confronterend om iets tering te noemen, want iedereen wist dat je daaraan dood kon gaan. dus het werd tuberculose, tbc tb. De sterfkans is kleiner maar de ziekte hetzelfde.
Oudevan dagen zijn zo ook eerst ouderen entoen senioren geworden, en 65-plussers.Maar daar zal ook wel weer iets nieuws voor komen
anneliez
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Omdat je in gezelschap geen privé-activiteiten met naam en toenaam moet benoemen. Dan gebruik je een omschrijving, zoals bijvoorbeeld: "ik moet even naar achteren", of "excuus, maar ik heb hoge nood".
Amadea
13 jaar geleden
dat is subjectief en gevormd door de cultuur waarin je leeft. netjes is in principe een variabele factor, een setje ongeschreven regels die door de dictatuur van de meerderheid word opgelegd.

je exacte banksaldo op feestjes melden word als niet netjes beschouwd, maar met dat salaris een mercedes kopen om anderen impliciet duidelijk te maken dat het iig boven modaal ligt is wel geaccepteerd.

de kern zit in onzekerheid, zolang je in de meerderheid voegt waaraan je je aanpast voelt dat veilig. het waarom en wel of niet legitiem zijn van iets wat net is of juist niet net vinden is secundair helaas.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wordt kennelijk als (te) intiem ervaren.
Waarom wel "ik ga fietsen", "ik ga winkelen", "ik ga slapen"enzovoort ?
Ik denk ook niet dat iedereen het als "niet netjes" ervaart, maar....bij kinderen zal het eerder geaccepteerd worden dan bij volwassenen.
Ik ga toiletteren zou wel netjes zijn ? Vind persoonlijk plassen net zo netjes of onnetjes. Ze.ken en pis.en wordt weer een ander verhaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt dat best zeggen, hoor. Mensen bedenken altijd weer nieuwe eufemistische (verzachtende, de onaangename verhullende) omschrijvingen voor allerlei zaken.

Voorbeelden zijn: Dood gaan, sterven, overlijden, de pijp uitgaan, de pijp aan Maarten geven, een , enz enz. Zie hieronder wat van Dale erover noemt:

Ad patres gaan, de doodssnik geven, de eeuwigheid in gaan, de geest geven, de grote reis aanvaarden, de kraaienmars blazen, de weg van alle vlees gaan, de wereld verlaten, expireren, heengaan, het hoekje om gaan, het leven laten, het moede hoofd neerleggen, het tijdelijke met het eeuwige verwisselen, inslapen,ontslapen, overgaan tot een beter leven, overlijden, verscheiden, voor Gods rechterstoel verschijnen, zijn hachje erbij
inschieten, zijn laatste adem uitblazen, zijn poeper
dichtknijpen

Ik vind dat je best mag aangeven dat je je even verwijdert om een plasje te doen. Het is toch een doodnormaal iets dat een mens even wat urine kwijt moet..

Mensen maken het dikwijls nodeloos ingewikkeld. Zeg maar gewoon wat je bedoelt..

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind het best netjes.Je kunt ook zeggen ik moet even naar het toilet. dat staat netter