Hoe komt het dat sommige mensen visueel zijn ingesteld (beeld denken) en anderen mensen dat niet hebben?

Als iemand een verhaal verteld, zie ik dit levendig in mijn gedacht ook gebeuren. Maar dit schijnt niet bij iedereen zo te zijn, vraag me af hoe komt dit?
Zover ik weet heb ik dit al van kind aan.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.9K

Het beste antwoord

We doen vijf dingen met onze zintuigen: zien, horen, voelen, ruiken, proeven.
Via deze zintuigen krijgen we ook informatie binnen. Dat niet alleen, we gebruiken ze ook allemaal om ons iets in te beelden of met denken. Toevallig is ons dingen inbeelden is nou net wat we de hele dag doen.
De meeste mensen 'praten' ook met zichzelf in hun hoofd, anderen doen dat vooral met 'beelden' en weer anderen 'voelen' dat. Deze drie zijn het duidelijkst aanwezig, maar in principe worden ze alle vijf gebruikt en vaak ook tegelijk (misschien wel altijd).

Hoe sterk je bijvoorbeeld visueel bent ingesteld heeft te maken met je hele leven vanaf je geboorte tot en met nu (misschien ook een beetje met je genetische aanleg). Je onbewuste heeft geprobeerd steeds het beste voor jou te kiezen voor wat in je leven gebeurd is, dat kan dus in bijvoorbeeld voornamelijk beeld denken zijn. Later kan blijken dat het handiger is als je de andere zintuigen hier ook beter voor leert gebruiken en kan dan gaan oefenen met Geluids- en Gevoelsdenken.

Het leuke is dat je hier mee kan spelen. Je hersenen snappen het verschil namelijk niet tussen iets wat ze bij willekeur doen en iets wat jij daarin veranderd.
Stel dat je vooral tegen jezelf praat:

1: Ga er dan eens naar luisteren op wat voor toon je dat doet
2: Verander die toon eens in mickey mouse of donald duck of meest sexy stem. Gewoon proberen,
4: Ga eens na hoe je tegen jezelf praat als je een kutdag hebt of je gewoon niet lekker voelt.
5: Nu je weet hoe je tegen jezelf praat als je een kut dag hebt kan je dat zo veranderen naar je meest sexy stem en je gedachten zullen een plezierigere wending aannemen. Proberen kan geen kwaad toch?

6: Je kan het nog leuker maken, ga na hoe je tegen jezelf praat als je het leuk hebt en onthoud dat. Als je op zo'n manier met jezelf gaat praten ga je jezelf ook een beetje zo voelen.

Zelf doe ik dit best vaak en het werkt gewoon. Behalve stap 6, want dan voel ik me te goed om er bij stil te staan hoe ik tegen mezelf praat en wat ik mezelf inbeeld.

Dit is nog maar het topje van de ijsberg en als je meer wilt weten over hoe je met je denken (zintuigen) kan spelen en je zonder reden goed kan voelen moet je hier kijken:

http://www.tiouw.com/nlp/enneagram.php?/categories/6-NLP-Enneagram-video
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Iedereen heeft bepaalde eigenschappen die een ander niet heeft, zo heb jij dit talent meegekregen. Er zijn mensen die helderziend zijn wat een ander niet heeft. Het is wel een mooie eigenschap, beelddenken blijft langer hangen in je geheugen. Ik kan ook wel een beetje beelddenken maar moet er harder voor werken, jij hebt gewoon het geluk dat jij dit talent van jezelf hebt!