Hoe komt het dat je kriebels in je buik krijgt of moet plassen als je zenuwachtig bent?

Vraag zegt alles al.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (1)

Die kriebels zijn een normale reactie welke voelt als er een bepaalde spanning komt. Je mag de kriebels zien als waarschuwingssignaal of prettige bijkomstigheid. Het plassen bij zenuwen komt volgens mij doordat de spierspanning in jouw lichaam toeneemt. Hiervoor is meer aanvoer nodig aan voedingsstof als benzine voor die inspanning. Het zg. metabolisme of lichaamsactiviteit versterkt waardoor lichaamsprocessen versnellen. Dat geldt ook voor de bloedsomloop die dan in de nieren meer afvalstoffen afscheiden. Als je het koud hebt, dan is er ook een reactie voor warm krijgen meer spierspanning. In dat geval loopt de blaas ook sneller vol.