Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe krijg ik een zo laag mogelijke stem?

Met welke oefeningen kan ik mijn stem zo laag mogelijk maken?

Toegevoegd na 1 uur:
Mijn stem is okee, ik zou ze alleen nog wat lager willen - uiteraard binnen mijn natuurlijke stem. Dus natuurlijke stem én zo laag mogelijk. Wélke oefeningen heeft een logopedist hiervoor?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
12K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Whiskey, zware shag en lange avonden.

Maar zonder gekheid : oefening, oefening, oefening. Zelf ben ik alt (of eigenlijk tenor zelfs) en kan ook de baspartij redelijk halen, maar met wat oefening (dagelijks) kan ik tot mezzo-sopraanhoogte komen en de hele baspartij meekrijgen op één of twee noten na. De lage bes is het laagst haalbare voor mij denk ik, en de hoge C haal ik nét niet mooi. Maar zonder oefening mag ik al heel blij zijn met anderhalf octaaf. Lage noten blijven echter langer zonder oefening hangen dan hoge ; die moet je echt voortdurend trainen.

En je buikspieren goed trainen, dat geldt zowel voor hoog als laag zingen. Eigenlijk zijn je buikspieren je ;echte zanginstrument en je ademsteun.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik zie nu pas dat je je praatstem bedoelt ; ook daar kunnen zangoefeningen je zeker helpen, maar een goede lage diepe buikademhaling is daarbij zeker cruciaal. Hoe hoger je ademhaalt, hoe hoger en gejaagder je stem klinkt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik hoor hier een probleem, die ik herken. Ik kan alleen zeggen een paar afspraken bij de logopedist en het is opgelost. Die leert je dat binnen no time. En wacht niet te lang ermee. Die leert je met jouw natuurlijke stem te praten, en misschien is die bij jou laag.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Probeer eens "The sound of your voice" van Carol Fleming. Dat is een goeie audiocursus om je stem te verbeteren.
Is niet speciaal om je stem lager te maken maar zitten hele goeie tips in.
Is ook voor niks te downloaden op internet
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hoe meer ontspannen je bent, hoe lager je stem zal zijn... luister maar eens naar je eigen stem op momenten dat je gespannen bent of op momenten dat je volledig ontspannen bent... let op het verschil in toonhoogte... voel en begrijp dat (ont)spanning in het denken en in het lichaam samenhangen... dit uit zich o.a. in de hoogte van de stem
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ongesteld zijn heeft ook invloed op je stembanden maar daar moet je wel vrouwelijk voor zijn......
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding