Is katten niesziekte via mensen overdraagbaar?

Onze kat heeft het en wordt ervoor behandeld. Een vriendin was hier op bezoek, en nu heeft haar kat het thuis ook ineens. Haar kat kwam niet met andere katten in aanraking. Indien dit kan, hoe lang is de incubatietijd? Haar bezoek aan ons is pas 2 dagen geleden.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
19.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het goed is wordt een kat bij het jaarlijkse bezoek aan de dierenarts geënt tegen niesziekte - het is absoluut niet nodig dat een kat niesziekte krijgt ! Als ze het overleven, hebben ze vaak blijvende schade aan de slijmvliezen en/of houden tranende ogen en een loopneus.
Het is heel waarschijnlijk dat de kat van je vriendin toch door jouw kat aangestoken is, door de incubatie-tijd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is ook het eerste wat ik dacht: wat onnodig! Jammer genoeg zijn er nog steeds veel mensen die niet jaarlijks even langs de dierenarts gaan met hun kat...

Het beste antwoord

Niesziekte is overdraagbaar van kat op mens op kat. De incubatietijd is ongeveer 3 weken. Je vriendin haar kat kan het dus nooit tijdens haar bezoek van 2 dagen geleden zijn overgedragen. Als er geen andere keer contact is geweest tussen jullie in de tijd dat je kat ziek is geweest en nu, dan heeft deze kat het van een externe bron.

Tussen katten onderling is het zeer besmettelijk en kan dodelijk zijn indien niet tijdig behandeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

ja is overdraagbaar via kleding van mensen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verspreiding gebeurt via direct contact en via de uitademingslucht of druppeltjes bij niezen.
het is een uiterst besmettelijke maar niet gevaarlijke ziekte
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij kunnen ze er wel degelijk aan sterven.
Jaren geleden ben ik bij iemand langs geweest die wel 30 katten op een bovenhuis had; vreselijk! Overal kattenpis, viezigheid en ook katten met niesziekte. Als ik dat van tevoren had geweten was ik er nooit binnengegaan. Ik woonde toen zelf ook op een bovenhuis en had 2 katten. Ben meteen langs een apotheek gegaan om een spulletje om mijn schoenen te ontsmertten te halen. Bij mijn voordeur schoenen en bovenkleren uitgetrokken. Kleren meteen in de wasmachine gestopt, de schoenen in dat spul gezet en zelf een douche genomen. Mijn katten zijn niet ziek geworden, gelukkig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niesziekte wordt voornamelijk overgedragen door nauw en direct contact tussen katten onderling. De ziekte kan eventueel ook via mensen op katten overgedragen worden door kleding en via de handen. Ook manden, kooien e.d. kunnen een bron van besmetting zijn.

Voor meer info: zie link