Hoeveel mensen zijn er gestopt met roken omdat het niet meer mag in openbare gelegeheden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K
Antoni
14 jaar geleden
Raar dat bijna iedereen de vraag: Ben JIJ gestopt met roken, omdat...enzovoort? beantwoordt, in plaats van de vraag die jij stelt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij zelfs maar eentje (totnutoe), en die heeft (totnutoe) alleen een duimpje naar benee... Toch merkwaardig.

Het beste antwoord

Ik ben niet gestopt. Ik stop pas als ik er zelf aan toe ben. En die openbare gelegenheden, tja ik drink ook graag een wijntje bij vrienden of thuis. Heb er zelf dus geen last van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Roken in openbare gelegenheden mag nog steeds hoor. Mijn balkon is helaas ook een openbare gelegenheid als ik op zondag ohtend het aantal bierglazen van het uitgaanspubliek tel...

En daarbij is er aan een café niets openbaar. Want zo lang de eigenaar beslist dat jij niet naar binnen mag, of dat jouw aanwezigheid niet op prijs word gesteld. Dan wel hier tot over kan gaan is er werkelijk niets openbaar aan de horeca...

En nee...

Ik ben niet gestopt met roken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
'En daarbij is er aan een café niets openbaar.' Wettelijk gezien misschien niet, maar om ook (als zijnde eigenaar) daadwerkelijk te _zeggen_ dat 't niet openbaar is klinkt mij toch wel als asociaal/egoïstisch in de oren. Zo van: 'als je niet tegen tabaksrook kunt, dan zoek je maar ergens anders je heil'. Als 't runnen van een café alleen lukt door 't roken toe te staan, dan zegt dat wel iets over de (in mijn ogen ongewenste) verslaving van de rokers.
Als 't runnen van een café alleen lukt door 't roken toe te staan, dan zijn er m.i. gewoon teveel café's. Dan gaat 't niet om gezellig samenzijn, maar dan gaat 't om een plek waar je gezamenlijk van je verslaving gebruik kunt maken. Dat doet me denken aan die instellingen die methadon verstrekken voor (ex-)heroïne verslaafden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cafe is een alcohol verstrekkingspunt dus heeft sowieso wel iets met verslavingen te maken. Dus wel of niet roken het is een plek om samen van je verslaving gebruik te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@mmm: Je reageert dus precies op wat ik niet gezegd heb. En daarbij komt dat ik alleen maar heb uitgelegd, waarom een café geen openbare gelegenheid is...
Ik ben ruim 2 maanden geleden gestopt met roken. Maar alleen omdat ik dat wilde. Ik kreeg er zo genoeg van, haren en kleren die stonken, dooie vogeltjes smaak 'smorgens in mijn mond. Als je man dan ook nog eens met een grapje aangeeft dat je naar natte asbak smaakt....
Dat je zo makkelijk kunt stoppen had ik nooit verwacht..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, ik ben niet gesopt met roken. Maar ik kom nu wel minder is het cafe, maar spreek vaker met vrienden thuis af. Is nog goedkoper ook

Toegevoegd na 35 seconden:
moet natuurlijk gestopt zijn
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In Engeland was 't effect ±800.000 gestopten.
Als je dat vertaalt naar Nederlandse inwoneraantallen zal 't (na een gelijk aantal jaren) dus misschien ongeveer op 265.000 uitkomen. Maar er zijn natuurlijk cultuurverschillen en dergelijke, dus erg exact zal dat getal niet zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik wordt binnenkort vader en wil niet dat de kleine mij ziet roken, dat is een gevoel, je wilt toch het goede voorbeeld geven.
Ik stop dus niet met roken ivm de "openbaarheid" alleen omdat ik het straks wil.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar 't houdt waarschijnlijk wel verband? Want men hekelt rokers nu meer dan vroeger. Zowel 't verbod in openbare gebouwen als jouw besluit om te stoppen, lijken mij een gevolg van die hekeling.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee het is meer het idee van goed voorbeeld want dat het niet gezond is weten we allemaal
Hier in Tilburg, Oisterwijk etc wordt gewoon nog gerookt.

Binnen misschien niet maar buiten op het terras zit iedereen gewoon te paffen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben nog steeds niet gestopt met roken. Denk ook niet dat er veel mensen zijn die zich iets van de regeling aantrekken....... Het is alleen nu wel een stuk rustiger in cafe's en restaurants valt mij op.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Minder dan de antirooklobby had gewild en ons zelfs wil doen geloven ; in mijn omgeving is er zeggen en schrijven ééntje een poosje gestopt, maar die is ook alweer aan de peuk. Het is wel een stuk minder voor de horeca ; restaurants zijn er blij mee (en de klanten ook), maar voor cafés is men een stuk minder enthousiast. De plekken waar ik kwam en nog steeds kom waren de asbakken om financiele redenen al snel weer terug.

Als je niet mag roken op je werk en je moet daar de hele dag zijn en er wordt constant gezanikt over je roken, is de push om te proberen te stoppen natuurlijk veel groter. Of het lukt, hangt ook van je eigen wens / motivatie af. Maar horeca is in feite zo incidenteel en zo onnodig, dat echte rokers daar wel omheen manouevreren ; driekwart van het jaar op terrassen en in de winter meer / langer / eerder / vaker thuis of binnen eigen kring.

En ik pieker er niet over om te stopen met roken. 'Stoppen' met horeca is zeker het overwegen waard - zoveel kwam ik daar toch al niet, en de bioscoop en het openbaar vervoer zijn me in de praktijk ook prima gelukt. En ik weet dat ik niet de enige ben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nog niet genoeg naar mijn idee, ikzelf ben een paar jaar geleden gestopt, en het was niet makkelijk in mijn geval, ik heb echt bij alle bijverschijnselen gehad die je je bedenken kunt. Gelukkig dacht ik elke keer, als ik heb nu heb gehad hoef ik het later niet meer mee te maken. Wat ik mij niet kon voorstellen toen: ik denk er echt nooit meer aan, alleen als ik mensen op een terras zie roken, maar dan denk aan die ellende en hoef ik niet meer.

Natuurlijk zijn er verstokte rokers die willen blijven roken, maar ik gun ze een leven zonder die sigaret, het is mij het zeker waard geweest.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geweldig, helemaal mee eens.
Ik heb 12 jaar niet gerookt...en vorig jaar weer begonnen..en nu weer ruim 2 maanden geleden gestopt ..Ik denk er ook helemaal niet meer aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
oeps..vergeten +1 voor Jet
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
tnx
Ik heb nog nooit gerookt, mijn hele leven niet, maar groeide op in een gezin waar iedereen rookte.
Vond het geen punt en vind nu nog geen punt als mensen roken. Ik vond roken nooit lekker, maar als ik het lekker had gevonden had ik het vast fanatiek gedaan!
Ik kan me niet voorstellen dat er echt mensen zijn gestopt vanwege het rookverbod. Als je roken echt lekker vind, dan stop je niet om die reden.
Ik word ook zo moe van al die mensen die zich zo druk maken over mensen die roken. Natuurlijk kan het schadelijk voor je zijn. Absoluut, maar dat is alcohol, te hard rijden en chagerijnig zijn ook!! En zo weet ik er nog wel een paar....laat iedereen zijn eigen verantwoording nemen en eerlijk zijn: we hebben allemaal wel een aantal slechte gewoontes..........
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind dat een café zonder roken geen café is! En dat terwijl ik makkelijk zonder kan hoor, rook slecht af en toe. Een sigaretje roken hoort gewoon, net als een borreltje drinken, bij het uitgaansleven! Gelukkig mag hier overal gewoon gerookt worden, en ken dus ook weinig mensen die om die reden zijn gestopt!

Stoppen doe je voor jezelf, niet voor een ander!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik ben begonnen met het bezoeken van openbare gelegenheiden sinds daar niet meer mag worden gerookt. Is dat ook goed?