Is zonlicht slecht voor je ogen wanneer je niet in de zon kijkt?

Ik vraag me dus af of het slecht voor je ogen is als je op een zonnige dag gewoon buiten loopt en niet recht in de zon kijkt.
Dan komt er toch geen uv straling op je oog?
of wel???

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

Tuurlijk komt er UV op en in je oog. Je bindvlies (conjunctiva) kan net als je huid verbranden (lasoog, fotokeratitis of sneeuwblindheid). Een (zonne)bril is dus net zo belangrijk als zonnecrème (een gewone bril met een index van 1.6 en hoger houd namelijk ook UV licht tegen tot 400nm).
Ook word je ooglens door UV aangetast. Dus kan d'r voor zorgen dat je sneller staar (cataract) ontwikkeld (niet dat je 't dan van het een op 't ander moment hebt. Maar 't helpt d'r wel aan mee).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ons lichaam heeft werkelijk overal aan gedacht.

Is het zonlicht te scherp voor je ogen, knijp je ze automatisch een beetje dicht
Je oogleden beschermen je ogen ook prima tegen zonlicht.

Dus als je gewoon buiten loopt zal er geen schade aan je ogen optreden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een goede zonnebril is beter. UV-straling is overal, daar hoef je niet voor in de zon te kijken; daarnaast is het vermoeiend om steeds met je ogen te knijpen en kan je vel er op termijn rimpeliger van worden.
Dus: als je de zon ingaat, smeren, en een goede zonnebril opzetten.