Worden medicijnen té snel voorgeschreven?

Met name anti-depressiva en slaappillen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

De Consumentenbond heeft een onderzoek gedaan naar het voorschrijven van slaapmiddelen.

Hieruit is gebleken dat slechts een op de drie artsen uit zichzelf over de nadelen van de voorgeschreven slaapmiddelen te beginnen. De onmogelijkheid werkelijk iets aan de onderliggende problemen van patiënten te doen of het gebrek aan tijd om een behoorlijke diagnose te stellen, kunnen ervoor zorgen dat het recept een soort vervanging van echte aandacht wordt. De herhalingsrecepten helpen een verslaving ontstaan.

Ook psychiaters schrijven tegenwoordig veel te snel antidepressiva voor aan cliënten die geen depressie in engere zin hebben.

http://www.scholieren.com/werkstukken/18859

Behoorlijk verontrustend als je het mij vraagt, aangezien het hier om zware/verslavende middelen gaat die niet altijd nodig blijken te zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Als mensen ze echt nodig hebben lijkt het me nooit snel genoeg
Het is tegenwoordig bij veel huisartsen en specialisten zo dat je zelf moet aangeven waarom je denkt een slaaptablet of anti depressiva nodig te hebben
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ligt helemaal aan je huisarts en het contact dat je daar mee hebt... na de dood van mijn zoon was mijn huisarts heel voorzichtig met voorschrijven uit voorzorg, en dat begrijp ik.. Inmiddels heb ik echt soms iets nodig en is het geen enkel probleem..
Anders dan op deze manier vind ik niet zo'n goede manier..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed om te horen dat er nog huisartsen zijn die voorzichtigheid in acht nemen. Die van mij stelde het zelf voor, terwijl ik absoluut geen slaappillen wil slikken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is begrijpelijk dan.
Ik vind dat Nederlandse artsen nog steeds te snel slaapmiddelen, antidepressiva, en ook vele andere middelen voorschrijven.

Aan de andere kant, ik kom vaak in Duitsland, en ik zie dat daar veel meer medicijnen worden voorgeschreven dan hier. Je kunt dat zelfs eenvoudig constateren door het aantal apotheken te tellen, je staat versteld hoeveel meer apotheken er in een Duitse stad zijn vergeleken met een Nederlandse stad.

Over Frankrijk lees ik dat het medicijngebruik ook hoger ligt dan in Nederland.

Kortom: ja, ik vind dat er te snel naar medicijnen wordt gegrepen; maar relatief gezien valt het in Nederland heel erg mee.

Aan de andere kant: stel dat een arts geen medicamenten voorschrijft, dan gaan veel mensen zelf spullen zoeken. Dan komen ze terecht bij obscure kwakzalvers, en raken ze buiten het zicht van de arts. Of dat nu de bedoeling is...

Het probleem ligt dus zeker niet alleen bij de arts, maar ook terdege bij de patiënt.

Toegevoegd na 4 minuten:
Een obscuur slaapmiddel dat sommige mensen gebruiken, is Nervensaft. Afkomstig uit Duitsland. Sommige Nederlandse artsen schrijven het zelfs voor, en verkopen het zelfs. Ze doen net of het een natuurlijk middel is. Pure oplichterij!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Erg goede vraag, veel dokters doen aan symtoonbestrijding en hebben ,of willen geen tijd besteden aan de werkelijke oorzaak.
Er is een afgepastte tijd voor een gesprek/onderzoek, is de tijd om, dan moet er een kant en klare oplossing wezen.
En helpt het niet, komt u over een week nog maar even langs!! Is vaak het antwoord.
Mensen die anti-depressiva of slaappillen nodig hebben hebben een probleem of zelfs een groot probleem!!!!
Pillen slikken is meestal geen oplossing.
De oplossing zoeken, is de oorzaak zoeken en daar is het begin van genezing mogelijk.
Uitzonderingen zijn er natuurlijk ook, die kunnen niet/nooit zonder pillen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Veel en veel te snel, en ook vaak veel te veel! Kan ik me erg aan irriteren, en we betalen er met zn allen voor in de hoge ziekefondspremies!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
uit de voorgaande antwoorden is het wel duielijk... Ja dus .
Daarnaast is het ook zo dat er resten van oa. deze medicatie in drinkwater te vinden zijn en niet alleen in Nederland...