Wat kost een zwangerschaps-test? En moet dat in een ziekenhuis? Na hoelang kan het? Vertel me het!

Graag + bron!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (4)

Ziekenhuis??

Een zwangerschapstest koop je al bij het Kruitvat.
De meeste tests werken al na 1 dag overtijd, maar er kan in de komende twee weken nog van alles gebeuren, dus om teleurstelling te voorkomen, beter na twee weken testen.

Toegevoegd na 40 seconden:
Oh en je hebt zwangerschapstesten van 2,50 tot 25 euro per stuk. De goedkope werkt net zo goed als de dure.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De goedkoopste zwangerschapstesten koop je bij kruidvat. Twee voor 5 euro in een pakje. Maar je hebt er ook voor 12,99 die zijn wat luxer. Je hoeft een zwangerschapstest niet in het ziekenhuis te doen. Die kun je gewoon thuis doen. Urine opvangen. Dat hoeft niet perse ochtend urine te zijn. Een paar druppeltjes urine op het staafje en een paar minuten wachten. Bij iedere zwangerschapstest zit een duidelijke gebruiksaanwijzing. Dus eerst goed lezen voor dat je er aan begint. Je kunt een zwangerschapstest doen op de eerste dag de je ongesteld had moeten worden. Er zijn zwangerschapstesten waarmee je eerder kan testen maar de betrouwbaarheid wordt dan wel minder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ die van kruidvat zijn als beste uit de test van consumentenbond gekomen!
Als je vermoedt dat je zwanger bent, kun je zelf een zwangerschapstest uitvoeren. De testen kunnen worden gedaan vanaf de eerste dag waarop je menstruatie zou moeten beginnen. Op welk moment van de dag je de test uitvoert, maakt niet uit. Er is nu voldoende hCG in je lichaam aanwezig om een eventuele zwangerschap aan te tonen.

De testen zijn te koop bij nagenoeg alle apotheken, drogisterijen en sommige supermarktketens maar natuurlijk kun je ook naar je huisarts gaan om een test te laten doen. Maar een thuistest is net zo betrouwbaar en het voordeel is dat je het op je gemak kunt doen op een tijdstip dat het jou uitkomt. De kans op een verkeerde uitslag is bij de huidige testen zeer klein, mits de gebruiksaanwijzing goed is opgevolgd.
Het heeft pas zin om te testen als je menstruatie uitblijft want hoe 'later' je test, hoe betrouwbaarder de uitslag is. Wanneer je te vroeg test dan is het hormoon nog niet voldoende in je urine aanwezig en is de uitslag niet betrouwbaar.

Kosten zijn van zo'n 3 euro tot 25 euro, afhankelijk van wat je wil want met sommige (duurdere) testen krijg je ook te weten hoe lang je ongeveer zwanger bent.

Te koop bij de kruidvat, etos, andere drogisterij maar ook de apotheek...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan een 'thuis-test' doen (koop je bij o.a. het Kruidvat) maar als je het gratis wilt, vraag het dan aan je huisarts. Je zorgverzekering betaalt de kosten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vind je dat niet een beetje onzinnig, om je zorgverzekering (en dus je mede-verzekerden!) te laten opdraaien voor een simpele zwangerschapstest?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hmm, ik weet nog niet zo of dat onzinnig is.. de zorgverzekering is duur genoeg. Er blijft meer aan de 'strijkstok' hangen bij veel duurdere medicijnen (die echt niet altijd zo duur hoeven te zijn) die ook door ons allemaal betaald worden.
Of zie ik dat misschien verkeerd?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tja, wat mij betreft zie je dat inderdaad verkeerd. Dat ik moet meebetalen aan te dure medicijnen maakt het niet zinnig dat ik óók nog eens moet meebetalen aan huisartsenconsulten voor zoiets onzinnigs als een zwangerschapstest die iemand ook voor 2,50 bij de drogist kan krijgen. Twee keer fout maakt niet één keer goed. De enigen voor wie het declareren van dit soort onzin een straf is, zijn je medeverzekerden. Niet de verzekeringsmaatschappij, niet de farmaceutische industrie, niet de arts die zich laat omkopen om te dure middelen voor te schrijven, maar gewoon je buurman, je collega en je moeder.