wat is het nadeel van een te laag cholesterol

ik had een te hoog cholesterol met med. omlaag gekregen en nu is het 4.2 te laag volgens mij

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
8.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door je bloed te laten controleren.

Antwoorden (6)

Cholesterol is nodig
Cholesterol is zeker geen overbodige stof voor ons lichaam, het heeft namelijk de volgende zeer belangrijke taken:

• Grondstof voor cortison, aldosteron, progesteron, testosteron en estradiol;
• Grondstof voor de aanmaak van galzouten (vetvertering);
• Grondstof voor de aanmaak van vitamine D uit zonlicht;
• Activeert de aanmaak van ontstekingsremmende prostaglandines;
• Heeft neurotransmitter eigenschappen (doorgeven van zenuwboodschappen);
• Vormt een onderdeel van de celmembranen - zorgt voor flexibiliteit;
• Is een anti-oxidant.
Bovendien gebruikt het lichaam cholesterol om voedingsstoffen richting de cellen te transporteren en om overtollige stoffen van de cellen af te transporteren.

Cholesterol is voor ons lichaam onontbeerlijk. Je krijgt in feite meer klachten door een te laag cholesterolgehalte dan door een te hoog cholesterol gehalte
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En dat zouden meer mensen moeten weten, want de cholesterol-maffia doet gouden zaken tegenwoordig. Maak ze bang, geef ze pillen, tel uit je winst. :roll:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij mij is hij 5.0 en wordt geadviseerd deze nog verder te verlagen om zo het risico van verdere aderverkalking en vaatvernauwingen te verkleinen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan (nog) geen plusje geven. Anders had ik het gedaan. Goed antwoord.
Waarom denk je dat het te laag is? Ik heb altijd begrepen dat de ideale waarde tussen 3,75 en 5,5 ligt. Ik zou me geen zorgen maken als ik jou was. Maar natuurlijk ben ik geen dokter, en als je het zeker wilt weten moet je een arts raadplegen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het ligt eraan of je het 'goede' of het 'slechte' cholesterol bedoelt! Het goede zou idd wel tussen 3,75 en 5,5 kunnen liggen, maar het slechte moet onder de 2.75 zitten, dat zei mijn huisarts tenminste! ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik me niet vergis is dit cijfer de verhouding HDL-LDL.
HDL is de goede, LDL is de "slechte" cholesterol. Maar hoe het berekend wordt weet ik niet precies.
Is niet te laag hoor.. ik heb zelf 3.7 en mijn vriendje 3.8 en we zijn allebei niet eens de lichtste! Vraag het anders even na bij je huisarts?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gevonden op het internet (voor wat het waard is).
Huisartsen en voedingsdeskundigen weten dit ongetwijfeld beter. Je heb in elk geval concrete waarden waarover je navraag kunt doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je al medicijnen tegen een te hoog cholesterol krijgt, betekent dit dat je onder controle van een arts bent. Deze arts kan je meer vertellen over hoge en lage cholesterol, want het is een ingewikkeld verhaal dat niet om dat ene cijfertje gaat, maar om de juiste verhouding LDL cholesterol en HDL cholesterol.
Je mag je huisarts altijd bellen als je je zorgen maakt om je gezondheid of wat extra informatie wilt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je een man ben is dit normaal. Maar voor vrouwen is dit te laag.