Ik heb ADD, en heb twee dagen terug wiet gerookt, maar merkte weinig verschil: hoe kan dit?

Wat ik ervaarde was dit: licht gevoel in hoofd, droge ogen, zware benen (alsof ik zou gaan flauwvallen; heb ook een zeer lage bloeddruk), weinig hersenactiviteit. Het speelde zich af tussen 13 en 15 uur 's nachts. Ik kan uitsluiten dat het komt doordat ik te weinig rookte :)

Het voelde alsof ik 'gewoon' een dag mijn medicatie (concerta) niet had genomen. Zou er een verband zijn tussen ADD en het niet erg vatbaar zijn voor wiet? Of hoort zoiets bij de eerste keer roken? Ik ga het niet veel vaker doen, overigens^^

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.8K

Het beste antwoord

Als je add hebt heb je een verhoogde kans op angst en paniek stoornissen en depressies. De kans dat je van wiet een paniek aanval krijgt bij een te hoge dosis is vrij reëel. Als je dat combineert met add is die kans nog veel groter en als je ook nog medicatie gebruikt voor je add is het helemaal een enorm risico. De kans dat je weinig voelde is groter door het gebruik van ceresta dan door je add, maar het is een zeer slechte combinatie. Ik zou je zeer sterk aanraden niet te gaan blowen. Het kan in jouw geval vrij snel leiden tot een psychose en dat wil je niet.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ceresta = concerta
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helemaal mee eens! Maar ff dit; MarieAnne gebruikt Concerta hetgeen een heel ander medicijn is dan Seresta. Seresta is familie van Valium de zgn. benzodiazepinen. Concerta is familie van Ritalin met een andere samenstelling wat (te) vaak voorgeschreven wordt bij kinderen met deze stoornis m.i. en te snel ook.
Er bestaat met de sterke wiet van tegenwoordig sowieso een snellere kans op psychoses zelfs als je 'normaal' bent. Ik moet echter zeggen dat ik helemaal niet tegen wiet ben. Wel ben ik tegen de nieuwe wiet en hoe die gekweekt wordt enz. Veel te sterk, te duur en te crimineel. Maar dat is een ander verhaal.....:)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja ik had het al verbeterd :) dit is toevallig mijn vakgebied vandaar dat ik dit advies mee gaf aan hem. Dank je wel voor je reactie. Ik ben overigens ook absoluut niet tegen wiet en heb in het verleden ook een tijd in een coffeeshop gewerkt. Mooi om nu beide ervaringen te kunnen combineren in 1 antwoord :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mokummer: het middel heet Concerta niet Ceresta. Als dat wel zo is heb je dan een link? Het is Seresta met een 'S' en het zijn heel verschillende medicijnen voor verschillende aandoeningen.

Andere antwoorden (5)

Toevallig heb ik afgelopen zaterdag ook voor het eerst wiet gebruikt. Het effect wat je krijgt ligt vooral aan waar je aan denkt, hoe je je voelt wanneer het aan het gebruiken bent en natuurlijk ook aan de hoeveelheid. Het zou kunnen dat het aan je ADD ligt, maar het idee van flauwvallen is waarschijnlijk omdat je dat, misschien onbewust, in je hoofd had terwijl je het gebruikte.
Ik weet wel, ik ging hardstikke bad, dus ik doe het nooit meer!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
We waren met zes meisjes bij een vriendin van mij thuis, allemaal goede vriendinnen van mij van school, dus wel vertrouwd. Ze legden ook helemaal uit hoe het werkte en dat ik niet negatief moest denken.
Die vriendinnen hadden het allemaal al vaker gedaan, dus die konden wel wat hebben.
Drie vriendinnen van mij begonnen met draaien, ieder eentje. In 1 joint moet ook genoeg tabak zitten, maar we hadden maar 1 sigaret en we hadden 40 euro aan wiet. Dus ze begonnen met draaien en we gingen er eentje roken maar daar zat maar één derde van een sigaret in en de rest superveel wiet. De bovenkant was gewoon pure wiet.
Op een gegeven moment werd ik echt niet lekker en ik was ziek geworden, maar die vriendinnen van me hielpen me wel dus daar was ik heel blij mee.
Ik denk niet dat ik het ooit nog eens ga doen, want mijn verwachtingen ervan waren heel anders dan wat er gebeurde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tabak van één sigaret, 40 euro aan wiet, en ieder zijn eigen joint? Dat is ook vrágen om een enorm slechte ervaring!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja maar we hadden nog niet alle wiet gebruikt, ik denk voor 20 à 25 euro in 3 jointjes, maar we staken er nog maar 1tje op en dan namen we om de beurt een hijsje en we waren met zn zessen.
maarja er zat inderdaad veel te veel in..
Het is bekend dat heel veel van dit soort middelen bij mensen die ADHD of ADD hebben een andere uitwerking hebben.

Zo kan ik (als ik het zou lusten) aardig wat koffie kunnen drinken zonder dat ik er drukker van wordt, ik wordt er juist slaperig/stil van. Hetzelfde met alcohol etc.

Het zou dus best kunnen dat wiet ook een heel andere uitwerking heeft dan bij mensen die geen ADD hebben.
Ik heb geen ervaring met dit soort middelen maar weet wel dat het algemeen bekend is.
Dit is ook de reden dat mensen met ADHD of ADD meer risico lopen verslaafd te raken aan b.v. cocaïne. Omdat ze zich dan juist rustig en meer geconcentreerd voelen.
Bronnen:
13 jaar geleden
Het is op zich vrij normaal dat er bij de eerste keer wiet roken niet zoveel gebeurt. Dat komt omdat wiet een stemmingsversterker is. Veel mensen die de eerste keer roken, gaan min of meer zitten 'wachten tot er iets gebeurt'. Daar valt niet zoveel aan te versterken.

Als het roken van wiet niet het main event van de avond is, maar je rookt terwijl je gezellig met vrienden zit te ouwehoeren of geweldige muziek luistert, is het effect veel groter.

Dit is trouwens ook de reden dat je beter geen wiet kunt roken als je je down voelt of onrustig bent. Sommige dingen wil je liever niet versterken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb ook ADD en rook te veel wiet, het pept mij iig op. Dat hoor ik van meer mensen met AD(H)D
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het pept me op ik word er actief van in tegenstelling op andere mensen die meestal heel rustig worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou in mijn geval verplaatst het de onrust (chaos) van mijn gedachten naar mijn lichaam en dat is heel prettig voor iemand die Jochem Meyer in z'n hoofd heeft rondrennen... Voor zolang het duurt, de nadelen van het blowen in combinatie met problemen als ADD en medicatie als Concerta zijn erg groot, onderschat ze niet! Ik mag mezelf ervaringsdeskundige noemen als het om ADD Medicatie en blowen gaat. Je raakt op den duur panisch, angstig, in de war, depressief, je hebt meer nodig en kan leiden tot een psychose wat vreselijk is. Voor mij geld afblijven en voor veel jongeren tegenwoordig: helemaal niet aan beginnen!
Ik heb al gereageerd maar ik zou je toch aan willen raden om niet te gaan blowen als je al kampt met een probleem. Da's vragen om narigheid. Gelukkig zeg je dat je "het niet veel vaker gaat doen". Doe maar helemaal niet meer. Niet verstandig. Volgens mij ben je nog steeds de kluts kwijt als ik zo naar tijd kijkt waarop je deze ervaring onderging? ;) :)