Als je met PCOS nooit menstrueert is het dan moeilijker om een eisprong op te wekken dan bij iemand met pcos die wel soms spontaan een eisprong heeft?

Ik heb PCOS en menstrueer nooit spontaan (heb dus helemaal geen cyclus/ eisprong). Kan het voor mij moeilijker zijn om een eisprong op te wekken (bijvoorbeeld met Clomid) dan bij vrouwen met PCOS die wel af en toe spontaan een eisprong hebben? M.a.w. kan het zijn dat ik zo'n slechte eitjes heb dat deze ook niet door medicatie gerijpt kunnen worden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Bij vrouwen die helemaal geen cyclus hebben, wordt bij behandeling met Clomid over het algemeen eerst de menstruatie (of eigenlijk een onttrekkingsbloeding) kunstmatig opgewekt. Bijvoorbeeld door een aantal dagen Provera te slikken, na het stoppen daarmee een bloeding krijgen, en vervolgens de behandeling met Clomid in gang zetten.

Van de vrouwen die ik ken, lijkt de kans op succes niet beïnvloed te zijn door de vraag of ze een lange cyclus of helemaal geen cyclus hebben. Let wel, dat is geen wetenschappelijk statistisch gegeven, alleen de paar vrouwen die ik ken die Clomid hebben gebruikt om zwanger te worden.

Overigens: PCOS hebben wil niet zeggen dat je eitjes 'slecht' zijn. Met je eitjes zélf is niets mis, het is een hormonale afwijking waardoor ze niet goed rijpen. Clomid is ervoor bedoeld om precies die hormonale afwijking tijdelijk op te heffen om ovulatie mogelijk te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een vriendin van mij heeft ook PCOS, en als ik het goed begrepen heb kunnen ze je hormonen voorschrijven die ervoor zorgen dat het FSH (dat zorgt dat er eitjes worden aangemaakt) in de hersenen wordt aangemaakt. Ik neem aan dat als je geen eisprong hebt, je ook (nu nog) geen eitjes aanmaakt, dus dat er ook geen sprake kan zijn van slechte / zwakke eitjes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eitjes aanmaken? Je wordt met de complete voorraad eitjes voor je hele leven gebóren!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor de info!