Wat gebeurt er met je zicht als je ogen beschadigd raken door de zon?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Optiek
1.8K

Het beste antwoord

Onze ogen zijn zéér gevoelig voor uv-stralen in het bijzonder van de zon.
Dit kan irritatie veroorzaken en vermoeiend voor de ogen.
Uv-stralen brengt onherstelbare schade aan het oogweefsel,brengt ontsteking van het hoornvlies mee en vroegtijdige vertroebeling van de ooglens mee.
Zonnebrand aan de ogen veroorzaakt op termijn huidkanker.
Het slijmvlies aan de binnenkant van de oogleden kan ontsteking geven.
Reeds 1 à 2 uur zonder bescherming kan zwelling van het hoornvlies veroorzaken en tot keratitis leiden.
De ooglens wordt 5 à 10 jaar vroeger dikker en cataract treedt op.
(gedeeltelijke) blindheid na de leeftijd van 50 jaar wordt trouwens toegewezen aan intense blootstelling van uv-stralen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Bij kleine niet directe schade kan dat op oudere leeftijd staar veroorzaken.

Op korte termijn gaat je zicht gewoon kapot. Je kan dus simpelweg (deels) blind worden.

Het ligt er ook aan welke cellen door de zon verbrand worden en hoeveel en hoe ernstig
13 jaar geleden
Als je in de zon kijkt dan werkt jouw ooglens als een vergrootglas met een brandpunt op jouw netvlies. Heb je het ooit met een branglas op jouw hand geprobeerd. Juist.... Het verbrandt en dat gebeurt dus met jouw netvlies achter in het oog. Dat kan blijvende schade geven die niet te genezen is.