Schelden doet geen pijn. Eens of oneens?

Waar komt dit gezegde toch vandaan? De meeste gezegden zijn wijsheden, dit klinkt alles behalve als een wijsheid. Of is iemand het hier misschien wel mee eens?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.2K

Het beste antwoord

Schelden doet wel degelijk pijn. Het is vaak de inhoud van machteloze lelijke woorden die je ziel geraken. Dat doet veel pijn. Sommige mensen schelden heel veel. Het is hun eigen machteloosheid van dingen die zij uiten. Schelden begint al veel te vroeg. Schelden op onze kinderen dus het lelijke gebruiken en dan verwachten dat zij de wereld mooier maken. Scheldende kinderen op school of in de buurt heeft enorma trauma`s opgeleverd waardoor de orthopedagogen en psychologen hun handen er vol aan hebben. Liefde, open staan voor de wereld om je heen, eigenwaarde, respect, en liefde voor je zelf is het uitgangspunt voor een menswaardig bestaan. Het is onze eigenwaarde die hopeloos in de war is, en vraagt om hulp. Schelden is een vorm van uiten die niet bijdraagd aan jou zielevreugd, en geen respect draagt. Mensen laten zich beheersen door hun eigen ego. Maar het hart draagt de liefde dus ook de liefde voor je naaste de energieke binding naar je medemens. Met schelden doe je de ander maar ook jezelf te kort. Voorbeelden zijn er te over, vooral in het verkeer. Onze tijdsgeest en druk bind ons met welvaart, en geen welzijn want vanuit het welzijn zouden we respectvol omgaan met anderen. In deze tijd van moeten en hebben, het zo snel mogelijk doen is de kwantiteit van leven, het beschadigd ons. Liefdevolle aandacht is hetgeen wat wij nodig hebben. Wees eens eerlijk met je zelf, we gebruiken veel te veel kwetsende woorden, meer dan dat we over liefdevol spreken. Schelden doet pijn. Probeer het eens met de taal van het hart, doe dat eens een dag en je zal versteld staan wat het opleverd. Schelden leverd niets op, je schaad de wederzijdse betrokkenheid. Blijf kalm het woord hoor je nauwelijks meer. Met schelden duw je mensen van je weg. Met liefde haal je ze naar je toe.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (23)

Schelden kan soms best pijn doen. Maar dat ligt vooral aan degene die jou uitscheldt.
Ik kan me niet gekwetst voelen door iets wat iemand op tv roept, maar als mijn beste vriend me opeens uitscheldt, dan kan dat pijn doen ja.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het doet inderdaad fysiek geen pijn.

Overigens is de schade door schelden groter, denk ik.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik denk dat schelden een persoon toch raakt, ook al doet iemand er heel stoïcijns over. Er zit natuurlijk wel verschil tussen een ironisch grapje en hard cynisme dat neigt naar discriminatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou en of doet schelden pijn.. Ik ben vaak geslagen in mijn leven en nog vaker uitgescholden maar af en toe had ik liever een klap gehad omdat het schelden dan zo erg was dat het me dagenlang niet losliet..ging het dwars door mijn ziel en hart heen .. blauwe plekken verdwijnen maar scheldwoorden nestelen zich in je hoofd en het duurt vaak erg lang, als het al lukt, om die te vergeten...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van de andere kant, kun je je van gescheld ook leren niks aan te trekken. Je niks van klappen aantrekken is stukken lastiger, zo niet onmogelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onmogelijk om je van schelden op den duur niets meer aan te trekken.. geloof me: ik heb het werkelijk geprobeerd, heb er zelfs hulp voor gehad maar woorden zijn scherper dan wat dan ook...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben in mijn jeugd genoeg gepest. Maar geslagen worden vond ik altijd erger dan uitgescholden worden. Het ligt helemaal aan de situatie ook wel hoor natuurlijk. Als mensen mij uitscholden dan schold ik gewoon terug. Wanneer het echt massaal pesten met woorden wordt dan is het weer erg vervelend natuurlijk. Maar ik blijf erbij dat fysieke mishandeling erger is dan verbale mishandeling. Woorden zijn nog altijd niet scherper dan messen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@congoleo Ik kan zeker met je meevoelen. Woorden kunnen vlijmscherp zijn en dwars door je heen gaan en het is heel erg moeilijk om je hiertegen te wapenen.
Schelden doet fysiek geen pijn, mentaal soms wel. Klappen vangen doet fysiek en mentaal pijn. Ik vind dat mensen een schild moeten ontwikkelen voor dingen die anderen zeggen. Sommige feiten en meningen zijn kwetsend, maar moeten toch gezegd kunnen worden. Bij schelden ligt dat natuurlijk anders, schelden is nooit nodig en is niet goed te praten.

Of schelden pijn doet is heel afhankelijk van de situatie en de persoon. Wel vind ik schelden een stuk minder erg dan bijvoorbeeld slaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oneens...

Als je maar lang genoeg een bepaalde persoon, of door een bepaald persoon word uitgescholden dan gaat dat t.z.t. echt pijn doen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb ze allemaal gehoord en naar mijn hoofd geslingerd gekregen : vuurtoren,sproetenkoningin,rooien en valen (zijn donderstralen), maar ik heb daar idd een schild voor.
Ik had zelf ook wel mijn be**ie bij me, dus verbaal redde ik me wel en duurde het pesten nooit lang.
Slaan zou ik veel erger hebben gevonden of negeren,dat is de ergste vorm van pesten vind ik.
Het is nu gewoon mijn handelsmerk en ik mag best trots zijn op mijn rooie haar zonder een spoortje grijs,ahum.
Maar om een lang verhaal in te dammen, het ligt er aan hoe je er zelf mee om kan gaan, dus hoe zelfverzekerder je bent hoe minder last je er waarschijnlijk van hebt.
( Overigens heeft het schelden van naasten veel meer impact op mij gehad,maar dat terzijde)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi verwoord, +1 En rood haar is vaak heel mooi juist, is allemaal jaloezie! ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Negeren is inderdaad ook heel erg en de een staat sterker in zijn schoenen dan de ander. +1 Enne, mooi rood is niet lelijk! :)
Eens, fysiek doet schelden geen pijn, terwijl de alternatieven vaak wel pijn doen.
Van sommige mensen kan een scheldwoord veel meer pijn doen dan welke fysieke actie dan ook, terwijl anderen wat verder van je af staan, of misschien gewoon minder indruk op je maken waardoor hun scheldwoorden minder belangrijk zijn. Het ligt dus heel erg aan de situatie en aan de persoon.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben het geheel eens met deze volkswijsheid. Schelden doet inderdaad geen pijn.
Integendeel. Het werkt bij mij altijd op de lachspieren, want mijn opponent geeft daarmee te kennen dat hij geen argumenten meer heeft en de handdoek in de ring gooit.
Laatst was er zo iemand die me hier op GV begon uit te schelden (you know who you are).
Helaas werd dat snel verwijderd door een moderator.
Jammer. Ik had graag gezien dat het was blijven staan. Gewoon, als bewijs dat ie uitgeluld was.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Schelden is inderdaad een teken van zwakte en gebrek aan inhoudelijk argumenten. Respect voor mensen zoals jij, die zich niet laten manipuleren door kinderachtige woorden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je Ruud.
I'm a sucker for compliments :-)
Schelden doet (bij mij) mentaal langer ''pijn'' dan fysieke
pijn. Het kan behoorlijk wat impact hebben als mensen waar je om geeft echt tegen je uitvallen.
Ik las hier op GV een vraag over pesten. Alle gepesten
zullen volgens mij bevestigen dat schelden wel degelijk pijn doet dus ook mensen waar je niet om geeft kunnen je geestelijk pijnigen.
Het spreekwoord klopt dan ook niet. Het kan beter
"Schelden doet geen zeer" heten, want pijn is niet alleen een fysieke emotionele ervaring.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
fysiek niet, maar mentaal zeker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou niet weten of er iemand is die zegt dat het niet waar is, maar als dat zo is dan is die persoon nog nooit goed uitgescholden. Schelden doet echt wel pijn. En het doet zelfs pijn bij al die stoere mensen die altijd maar beweren dat hun daar geen last van hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het ligt er natuurlijk aan, wat men onder pijn verstaat. Bij pijn denk je natuurlijk meteen aan de pijn op de huid/voelzintuigen, maar schelden heeft daar absoluut geen invloed op en bovendien zijn er mensen die tegen pijn op de huid kunnen, bijvoorbeeld mensen die zich niet zo snel aanstellen.
Ik ben het met de stelling oneens, want er is ook pijn van binnen en schelden geeft die pijn zeker weten (als je tenminsten de 'rakende' woorden gebruikt natuurlijk) en iedereen weet dat schelden gewoon pijn doet. Er zijn natuurlijk ook weer mensen die ook tegen deze pijn kunnen.

Het gezegde komt dus denk ik van onze eerste ingeving dat pijn alleen de pijn is van een slag of stoot en niet van binnen. Het gezegde wordt namelijk ook veel bij kinderen gebruikt, die, meestal, pijn kennen als die oppervlakkige pijn als geweld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou niet weten waar het vandaan komt, maar ik weet wel dat je van pijn flink kan gaan schelden!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oneens, kwetsen en/of schelden doet minstens net zo veel pijn als fysiek pijn voelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Fysiek niet, en mentaal alleen bj mensen die mentaal zwak zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het hangt er van af wie en waarmee, nu ik zelf bijna het hoekie ben omgegaan door kanker kan ik slecht tegen schelden met dat woord, tegen bekenden zal ik dat ook zeggen, voor de rest mag je schelden wat je wil.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat ligt er een beetje aan. Een persoon die onbelangrijk voor mij is en ik niet ken: geen pijn.
Maar iemand om wie ik geef (of gaf) zal wel pijn doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik scheld je verrot, zei mijn broertje vroeger als hij boos op me was.
Ik kromp in elkaar bij het eerste woord tot en met laatste woord.
Fysiek geen pijn maar gevoelsmatig wel.
Ik vind het een zware beperking in je communicatie en je vermogen om een probleem op te lossen als je gaat schelden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Schelden hoeft geen pijn te doen.
Het zegt meer over degene die scheldt, dan over de ontvanger van de scheldkanonnade.

Het is hierbij wel belangrijk dat 'de ontvanger' door heeft dat de geuitte aantijging niet hem betreft maar eigenlijk de 'pijn' is van de degene -die zo hoorbaar en aanwezig is-.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
oneens.
als je 4 jaar lang hoort wat voor een k*twijf je bent en niets kan ect doet dat wel degelijk heel veel pijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nou mij soms wel hoor
als iemand tegen mij aan het schelden is en hij of zij zegt iets over mij waar ik zelf toch al onzeker over ben, dan komt t WEL aan
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Schelden noem ik psychische mishandeling. Dus heeft het wel degelijk een grote impact op iemand. Mijn man mishandelde mij ook psychisch. Daar kun je jezelf niet tegen weren. Een klap kun je nog afweren. Ik voelde me dan geheel machteloos. Het kan je raken tot in je ziel. Je zelfvertrouwen wordt er erg door ondermijnd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ligt eraan hoe je je fysiek opstelt.