Ik word bijna altijd verlamd wakker, wat kan ik hieraan doen?

Ik word heel erg vaak verlamd wakker waardoor ik beelden zie die er niet zijn. Ik krijg ook geen lucht en ik zweet me dan bijna dood. Hoe komt dit en kan ik dit ook verhelpen???

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat het ook is, (er zijn meerdere mogelijkheden genoemd) het is gewoon erg vervelend en je wil er van af. Een huisarts kan je daar denk ik het beste bij helpen. Dus als ik jou was zou ik een afspraak maken met de huisarts.

Het beste antwoord

waarschijnlijk heb je last van slaapverlamming.

Slaapverlamming of slaapparalyse is een slaapstoornis. Kenmerk van slaapverlamming is dat de spieren in het lichaam vlak voor het in slaap vallen of direct na het ontwaken verlamd zijn. De verlamming kan gepaard gaan met hallucinaties (zogeheten hypnagoge waarnemingsstoornissen).

Het verschijnsel is relatief onbekend en er wordt nog maar recent wetenschappelijk onderzoek naar gedaan. Om deze reden is er nog geen zekerheid over de oorzaak van het verschijnsel. Men denkt dat een slaapverlamming een symptoom is van narcolepsie, maar dat is nog niet zeker. Ook mensen die niet lijden aan narcolepsie kunnen namelijk last hebben van slaapverlamming.

Verlamming van de spieren treedt normaliter op tijdens de remslaap. Alleen de oogspieren, de longen en het hart zijn dan nog actief. Deze verlamming treedt op ter voorkoming dat bewegingen in dromen echt uitgevoerd worden. Bij slaapverlamming bevindt de persoon zich als het ware tussen droom en waaktoestand in, waardoor hij zich niet kan bewegen. Dit kan zeer beangstigend zijn voor de persoon in kwestie.

medicatie

Verondersteld wordt dat het antipsychoticum Risperdal(r) effectief is in de bestrijding van slaapverlamming, waarschijnlijk door zijn anti-halluconatiore werking.

zelfbehandeling

Om de lengte van een slaapverlammingsperiode te verminderen, kan men proberen armen of benen alsnog te bewegen. Door dit herhaaldelijk te doen keert de persoon in kwestie sneller terug in waaktoestand. Om te voorkomen dat men terugvalt in een slaapverlamming, wordt aangeraden om een tijdje wakker te blijven voordat men opnieuw gaat slapen. Ook kan men door simpelweg de ogen niet te openen, voorkomen dat er visuele hallucinaties optreden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dank je. een - is waarschijnlijk véél makkelijker dan te feiten van Wikipedia proberen te weerleggen :)
Cryofiel
13 jaar geleden
Plus van mij. Slaapverlamming is ook het eerste waar ik aan dacht. Maar weet je, veel mensen geloven liever in (goede of kwade) geesten die voor die verlamming zorgen. Zo'n heel gewone, wereldse, begrijpelijke verklaring verstoort hun droomwereldbeeld. Dat vinden ze niet fijn. Omdat ze er niets tegenin kunnen brengen, beginnen ze maar wild om zich heen te slaan. Op GV betekent dat: een ongefundeerde min geven. Zie het maar als een complimentmin.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Cryo
dank je :)
hihi een complimenten min, mooi bedacht! (sh#t, toch geen winti!) nou moet ik zeggen dat ik ook 'niet wakker lig' van een min meer of minder hoor :)
Cryofiel
13 jaar geleden
Toch zet ik dit soort dingen meestal wel recht. In jouw gevallen door je een verdiende plus te geven. In sommige gevallen zou ik normaal gesproken geen plus geven, maar geef ik een compensatieplus als ik een volkomen belachelijke min zie (op GV inmiddels bekend als de C+). Een plus meer is een min minder.   ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind het vrij ver gaan om op basis van zulke summiere gegevens te antwoorden dat iemand "waarschijnlijk" dit of dat heeft. Het zou kunnen, het zou ook heel goed iets anders kunnen zijn. Opper de mogelijkheid, maar gebruik niet het woord 'waarschijnlijk'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@C+ :))
Nogmaals dank! @meave
jij noemt het summier, ik noem het duidelijk, hoe dan ook jij jouw mening ik het mijne. we kunnen erover praten maar hoeven niet per definitie op 1 lijn te zitten.
bovendien staat het woord 'waarschijnlijk' niet gelijk aan het woord 'diagnose' dus dat scheelt een hele hoop naar mijn idee. de vraag en link al naast elkaar gelegd? ik zie hier echt duidelijke overeenkomsten in en het lijkt #mij# hierdoor zelfs 'zeer' waarschijnlijk. mocht je betere opties hebben die te onderbouwen zijn zonder en vage theorie, zoals vaak op GV, ben je vrij om te antwoorden op deze vraag. ik ben erg benieuwd naar de andere opties gezien de weinige reacties tot nu toe :) tot die tijd hou ik (graag) de regie over mijn eigen woordkeuze als je het niet erg vind, maar alsnog bedankt voor je reactie en delen van eigen mening.
Cryofiel
13 jaar geleden
Die C staat voor compensatie, niet voor Cryofiel...   ;-)

Andere antwoorden (1)

Het kan zijn dat je slaapapneu hebt.
Ik zou zeker even langs de huisarts gaan om het uit te laten zoeken.