Helpt het nuttigen van een mix van omega 3-6-9 om je vetzuren weer in balans te brengen?

Er zijn supplementen met omega 3-6-9 in 1 mix. Het grote voordeel hiervan is dat je lichaam direct de goede ratio tussen 3, 6 en 9 binnenkrijgt. Hierdoor hoef je niet zelf de balans te maken.

Maar in voeding zitten ook vetzuren, waarvan omega 6 het meest genuttigd wordt. Hoe zit dit dan? Want dan heb je toch nog steeds geen balans, doordat de verhouding in je voeding weer ander is?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Omega6 krijgen we normaal gesproken al in ruime hoeveelheden binnen, terwijl we van omega3 snel te weinig binnenkrijgen. De verhouding tussen deze twee is belangrijk, omdat ze elkaars concurrent zijn voor de stoffen die ze nodig hebben om gebruikt te kunnen worden; als je teveel omega6 binnenkrijgt, kan je lichaam weinig omega3 opnemen/gebruiken.
Een supplement met wéér extra omega6 zou ik dan ook niet snel gebruiken, ik zou eerder een doen met alleen omega3.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het nuttigen van voedingssupplementen als de omega's in niet primair bedoeld om 'je vetzuren in balans' te brengen. De extra omega's zijn bedoeld als extra anti-oxidanten, hele krachtige zelfs. Deze worden doorgaans in een vrij lage dosering verkocht (bij de bekende drogisterijen) en werken dan ook minimaal. Ze zijn vooral bedoeld om de binnenkant van de aderen schoon te maken en te houden. Aan de binnenkant van de aderen vormen zich soms zogenaamde plaques: opeenhopingen van kalk en andere resten die daardoor een vernauwing van de aderen gaan zorgen. De aanleiding is vaak een breuk of beschadiging, vaak door een combinatie van een ongeluk (van stoten tot aanrijding e.d.) en de achterblijvende zelf-helende werking. Er blijft dan een soort 'litteken' achter en daar kan zich dan een opeenhoping vormen.
Het grote nadeel is dus dat zo'n opeenhoping groter wordt (bv doordat allerlei low en very low density lipoprotein particles ertegen kapotstoten; de vldl en ldl) en dan gaat de inhoud daar ook aanhechten. Uiteindelijk si de plaque zo groot dat we van een prop gaan spreken en wordt het bloedvat afgesloten, zodat alles erachter geen vers bloed meer krijgt met allerlei gevolgen van dien.
De Omega's zijn er om die proppen op te ruimen, en hoe hoger de kwaliteit van het preparaat dat je gebruikt hoe beter het werkt.
In je voedsel zit voornamelijk Omega 6, dus je zou dan voor 3 en 9 extra supplementen kunnen nemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn twee vetzuren die het lichaam niet zelf kan maken: linolzuur en alfa-linoleenzuur, de zogenaamde essentiële vetzuren. Sinds er van overheidswege bepaald is dat cholesterol en dierlijk vet slecht voor ons zijn is ons een overmaat aan linolzuur aangepraat met als belangrijkste leverancier zonnebloemolie. Linolzuurrijke plantaardige oliën vormde de afgelopen halve eeuw de voornaamste grondstof van margarines en andere vetten voor culinair gebruik.

Voor onze gezondheid moeten linolzuur en alfa-linoleenzuur in ongeveer gelijke delen in ons voedsel voorkomen. Door de industriële verwerking van spotgoedkope plantaardige oliën en de genoemde propaganda is die verhouding volkomen scheefgetrokken naar 20:1 linolzuur t.o.v. alfa-linoleenzuur. Tot overmaat van ramp werd er tot voor kort ook nog eens niet op gelet of die meervoudig onverzadigde vetzuren kunstmatig gehard waren. Want dat soort vette misbaksels zijn bijzonder slecht voor onze gezondheid, in de eerste plaats voor hart en bloedvaten maar ze zijn ook kankerverwekkend.

Als vuistregel kun je er het beste van uitgaan dat je ruim voldoende linolzuur (meervoudig onverzadigde vetzuren) binnenkrijgt maar dat je er wat moeite voor moet doen om voldoende alfa-linoleenzuur binnen te krijgen. Bronnen zijn: lijnzaadolie (55%), Sacha-Inchi olie (48%), walnoten (10%), rijstolie (1%) en verder in geringe mate groene bladgroenten. Er is ook een type saffloer met zaden waarin 10% linoleenzuur voorkomt.

Omega 9 is niet essentieel, wat betekent dat het lichaam het zelf kan maken. Het is een verzadigd vetzuur en komt o.a. voor in palmolie en rundvet.

Toegevoegd na 3 minuten:
Linolzuur is een omega 6 vetzuur, die we normaal gesproken meer dan voldoende binnenkrijgen via allerlei industriële voedselproducten.