Ik wil weg bij mijn psycholoog, hoe leg ik haar uit dat ik geen hulp meer nodig heb?

Ik had haar verteld dat ik in mijn afsluitingsfase verkeer en dat ik binnenkort geen hulp meer nodig ben van haar. Ze zei dat ze niet wou dat ik weg zou gaan. Wat moet ik nu tegen haar zeggen? Ik wil ook niiet bot overkomen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.4K

Antwoorden (8)

Zoiets is altijd lastig. Maar mijn ervaring is dat als je er werkelijk naar toe gaat met het besluit dat dat je laatste keer zal zijn, je standvastiger bent en je niet zomaar meer laat ompraten.

En misschien kun je tot een soort compromis komen, zoals dat je na drie maanden nog eens terug komt om te bespreken hoe het dan met je gaat. Dat zou eigenlijk ook wel de beste maatstaf zijn - voor beide partijen. Dan weet je werkelijk of je het achter je kunt laten of dat je nog meer hulp nodig hebt. En zij kan dan ook niet meer volhouden dat je door zou moeten gaan met de therapie, als het je gewoon goed gaat.

In ieder geval succes ermee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kan begrijpen dat het moeilijk is om een proces af te sluiten waar een persoonlijke band is opgebouwd. Nu jij het gevoel hebt dat jij hier heel veel aan hebt gehad en dat je het graag af wilt sluiten, zou je dit ook eerlijk met haar kunnen bespreken. Als psychologe is het de normaalste zaak om iets af sluiten als dit goed gaat en dit betekent dat ze goed werk heeft gedaan. Als je dit zo positief brengt dan zal zij er ook vrede mee hebben. Je kunt daarnaast ook nog bespreken dat als je weer iets minder voelt, je dan graag weer een gesprek met haar wilt aangaan.

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je hebt geen hulp meer nodig als je het zonder problemen zonder de hulp kan.
er kan dus gevraagd worden of jij concreet kan aangeven waarom jij ervan overtuigd bent dat jij het ook daadwerkelijk zonder de hulp kan.

bespreek je standpunt zonder overhaaste beslissingen te nemen, en hou de optie open om na een bepaalde periode nog eens terug te komen om je bevindingen en vorderingen kenbaar te maken. een soort 'vinger aan de pols' houden, wat voor jullie beiden geruststellend kan zijn.

misschien kunnen jullie e.e.a. evalueren om een goede kijk op de zaak te krijgen zodat jullie neuzen dezelfde kant op staan.
bot overkomen is dan helemaal niet nodig :)

succes, zowel met de spych maar ook voor in je toekomst!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is belangrijk dat je weet dat zij er voor jou is en niet andersom. Dus kijk in de eerste plaats naar wat jijzelf nodig heb!

Ik kan je aanraden om er open over te zijn dat je het moeilijk vind, bijvoorbeeld: "Ik wil je iets zeggen, maar ik vind dat moeilijk omdat ik bang ben dat ik bot overkom. Ik wil niet bot tegen je zijn, maar ik moet je toch vertellen dat ik ga stoppen met de hulp." Dat maakt het voor jezelf makkelijker om te zeggen en voor je psycholoog makkelijker om te horen.

Als zij vakinhoudelijk vindt dat je nog niet klaar bent, zou ik haar vragen wat jij volgens haar nog nodig hebt. Dan wordt het concreet en kunnen jullie daar misschien afspraken over maken.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zei ze ook waaróm ze niet wil dat je weggaat? En wat er volgens haar dan zal gebeuren als je wel weggaat?

Op zich is het de bedoeling van psychologische hulp dat je het op een gegeven moment weer zelf aankan. Dan is het een kwestie van de psycholoog vriendelijk bedanken voor de hulp en je eigen weg weer gaan. Daar is niets bots aan.

Je hoeft dus ook niet bang te zijn dat de psycholoog je onbeschoft vindt of zoiets. Uiteindelijk is ze gewoon een betaalde dienstverlener van wie je afscheid neemt als je de dienst niet meer wilt afnemen.

Maar: ze kan wel een goede reden hebben waarom ze denkt dat je nog wat langer haar hulp nodig hebt. Uiteindelijk is zij de professional, het kan best dat ze een goed punt heeft. Luister dus naar haar argumenten en neem die serieus mee in je beslissing om weg te gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kijk, in die laatste alinea zit em de nuance. psychologen dienen jou te laten nadenken en niet voor je na te denken. dus iemand sterk adviseren de eigen gedachten en wil niet te volgen lijkt paradoxaal. niettemin kan ze goede argumenten hebben die je uit eigen wil kan beoordelen. maar dat beoordelen doe je zelf.
Ze zei dat je niet weg moest gaan? Zeg haar dan maar dat je bij een andere psycholoog wilt verder gaan.
Op een gegeven moment komt er een punt dat 'jullie' niet meer verder komen. Het heeft dan geen zin om te blijven. Dan kan je beter weer even zelf proberen, of met een andere psycholoog.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom liegen?
Zeg dat je het graag weer zelfstandig wilt proberen en maak met haar een afspraak voor over 3 maanden om te evalueren. Zo geef je haar vertrouwen; je hebt zelf over de situatie na gedacht en zij hoeft niet bang te zijn dat ze je uit het oog verliest en dat het dan alsnog misgaat!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon niet eens over praten als je het zeker
weet. Je kunt ook nagaan of zij een rechtvaardig persoon is en echt het beste met je voor heeft, of dat ze vooral uit is op eigen belang.

Wie wil er nou niet een gemakkelijke terugkerende klant??

Zelfde als met die rijscholen, die laten je vaak ook langer door lessen dan eigenlijk nodig is.