Terug gezond worden!

Ik ben zeker niet dik en op het moment ook nietmeer te mager, dat was ik een aantal maanden geleden wel nog. Ben 1m73 en weeg nu terug +- 54 kg. Ben blij dat ik terug wat ben bijgekomen maar dat is zeker niet op de juiste manier gebeurd. Er zijn nog dagen dat ik geen fatsoenlijke middag binnen krijg en pas later op de avond me ga vol stoppen met quick of met ander fastfood eten. Ik ontbijt zelden, drink niet al teveel water, rook, slaap slecht.. Vaak te weinig en dan weer eens teveel.. Doe niet aan sport.. Veel last van een down gevoel, lage bloeddruk, een slecht huid, geen energie hebben.. Kortom, ik ben helemaal niet gezond. Ik zou graag alles omgooien en mezelf vanbinnen wat meer beginnen te verzorgen voor het allemaal nog moeilijker wordt of te laat is! Want voel mij helemaal geen 20 jaar! Waar of bij wie kan ik terecht met dit alles ? Alleen kan ik dit niet, ik heb hier hulp bij nodig. Iemand die mij zegt wat en wanneer ik wat kan eten, hoeveel beweging ik nodig heb, iemand die mij terug gezond maakt!
Alvast bedankt voor wie mij hierbij raad of suggesties kan geven..

Weet jij het antwoord?

/2500

Ga eens langs de huisarts voor een goed gesprek. Hij kan je adviseren en doorverwijzen naar bijvoorbeeld een diëtist. 54 kg bij jouw lengte is aan de lichte kant. Ook kan de huisarts je helpen, als je wilt stoppen met roken en je tips geven als je wilt gaan bewegen. Tevens kan er even een lichamelijk onderzoek gedaan worden, want je hebt nogal wat lichamelijke klachten.

Heel goed dat je er wat aan wil doen! Volgens mij weet jij precies hoe je dat moet doen, want je weet ook precies wat er fout gaat als ik jouw vraag zo zie. Volgens mij ben je ook goed gemotiveerd. Ik denk dat je met een 'buddy' al een heel eind zou komen. Dus van wie zou jij bemoeienis accepteren en aan wie zou je hulp durven vragen? Moet dat persé een arts of diëtiste zijn, of zou het ook gewoon een familielid of vriendin mogen zijn waarmee je afspraken maakt? Desnoods vraag je het je moeder, als je daar goed contact mee hebt. Je zou een lijstje op kunnen stellen van dingen die je wil veranderen en die je ook kunt veranderen, en vraag je 'buddy' of die een keer per week met jou het lijstje wil doorlopen om te vragen hoe het gegaan is en of het gelukt is. Leg de lat niet te hoog voor jezelf. Je hoeft geen supermens te worden. Als je nu helemaal niet beweegt, begin dan b.v. met 1x in de week sporten, of vaker de fiets pakken. En ga bijvoorbeeld structureel 's ochtends een boterhammetje eten en 's avonds op tijd naar bed. Als dat 2 weken goed gaat, ga je nog wat extra dingen aanpassen. En als er dan veel dingen goed gaan, ga je dat vieren! Stel jezelf een beloning in het vooruitzicht. Trakteer jezelf op iets extra lekkers of iets kleins dat je anders nooit voor jezelf zou doen. Pas maar op, straks krijg je er nog plezier in!

Een diëtist kan samen met jou een haalbaar eetplan opstellen - dus niet per se 'dit is perfect voor iemand van jouw lengte, gewicht en leeftijd en zorg maar dat je dit eet', maar 'zoals jij nu eet, is dit een goed menu om dingen aan te passen en dan kijken we later of het goed lukt en wat we dan weer aanpassen'. Daar zal zeker elke dag een ontbijt inzitten (en daar is echt veel meer mogelijk dan brood!), want als je goed ontbijt, heb je later op de dag veel minder snaaizin en veel meer zin in gezonder, voedzamer eten. Af en toe snaaien kan helemaal geen kwaad, maar wel als het gezonde maaltijden vervangt (ook omdat je dan meestal even later weer trek krijgt, toch weer iets snoept, en dan helemaal die maaltijd niet meer neemt maar toch niet echt bevredigd bent omdat je niet de goede voedingsstoffen binnenkrijgt). Als het je lukt om beter te gaan eten, zul je je ook fitter gaan voelen en wordt het steeds makkelijker. Zo te lezen ben je al een heel eind op weg, dus houd vol!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100