Als je jarenlang hetzelfde medicijn gebruikt moet je dan niet eens af en toe wisselen naar een vergelijkbaar medicijn?

Ik bedoel dus omdat de werking dan misschien afneemt, of je misschien een soort van resistentie opbouwt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou het niet weten, wel een goeie vraag!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind het een goede vraag; niet alleen vanwege de resistentie, maar ieder medicijn is giftig en een wisseling van medicijnen zou ook minder belastend voor ons lichaam kunnen zijn.

Het beste antwoord

Bij sommige medicijnen kunje heel snel een resistentie opbouwen waardoor zelfs het hele medicijn uberhaupt niet meer werkt. Slaapmiddelen zijn daarvan een bekend voorbeeld, en de gebruikers hiervan vormen de grootste groep (!) verslaafden in Nederland zelfs. Overstappen op een ander middel heeft hier vaak niet eens nut - slaapmiddelen zijn voor tijdelijk gebruik, en moet je zo snel mogelijk afbouwen. Ze lossen in elk geval een slaapprobleem niet op en veroorzaken veel meer problemen dan ze oplossen.

Anders is dat wanner je medicijnen slikt omdat je een bepalde stof echt tekort komt, bijvoorbeeld insuline of vitamine B12. De stof blijft dezelfde ene de behoefte eraan evengroot, dus ook hiervoor hoef je niet per se van merk te wisselen.

Dan is er nog de groep waarbij een lichte gewenning zou kunnen optreden bij overmatig gebruik. Sommige pijnstillers vallen daaronder.Dan kan het soms handig zijn om over te stappen op een heel ander type pijnstiller - als dat voor je geschikt is.Maar zolang het medicijn nog doet waarvoor het bestemd is en je hebt het echt nodig, heeft wisselen geen enkele zin.

Op één uitzondering na : misschien is van het medicijn dat je slikt inmiddels een goedkopere, generieke versie op de markt.Dan is het altijd verstandig om daarop over te stappen. Al betal je ze niet rechtstreeks uit je eigen zak, uiteindelijk betal je er natuurlijk wel voor. En voor sommige medicijnen kan dat een verschil maken van tientallen euro's.

Toegevoegd op 26-06-2009 16:37:05
Ik moet mijn toetsenbord geloof ik weer even nakijken - ik krijg hangertjes.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ligt aan het medicijn. Bij pijnstillers is het soms wel handig omdat je hier inderdaad soort van gewend aan raakt. Medicijnen als schildklierhormoon Thyrax is dit niet nodig, die blijven hun werking wel houden, ik slik dit al 33 jaar....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit verschilt per medicijn. Soms is het heel moeilijk om de juiste medicijnen te vinden. want tussen "vergelijkbare medicijnen" zitten wel verschillen.
Als je van merk aspirine wisselt (vrij verkrijgbaar bij de drogist), kan dat uiteraard geen kwaad, maar verder moet je met deze vraag naar je (huis)arts.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Medicijnen voor psychische zaken zijn zo specifiek, dat je dat niet moet wisselen als ze geod werken, maar andere medicijnen als bloedverdunners bijvoorbeeld, dat mag best...
Gewenning treedt altijd op, het is levend materiaal, en dat went overal aan...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat kun je het beste vragen aan je huisarts of apotheker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Neen dat is niet nodig tenzij het gaat om slaapmiddelen, en antibioticum. of de hoeveelheid van medicatie. Na een diagnose krijg je een medicijn voorgeschreven, het gaat dan om de stofnaam. De fabriek draagt hieraan zijn eigen naam. Heel veel medicijnen moet je structureel slikken vanwege de spiegelopbouw. Antibioticum en slaapmiddelen de bekende pammetjes zijn de medicijnen waarvoor je resistent kan worden het gaat dan in dat geval om hoeveel gram en de lengte tijd dat je slikt. Als het medicijn vaker achtereen gebruikt wordt werkt het niet meer. Vooral antibiotucum helpt niet meer. Andere medicijnen zijn meestal de bekend onderhoudend en structurele medicatie. Bekend voorbeelden hierin zijn de maagzuurremmers als pantazol, Insuline voor diabeten, en prednisons. Soms heeft zelfs de arts niet in de gaten dat de hoeveelheid schade berokkend. Een voorbeeld van mij zelf. Voor Astma en copd slik ik dagelijks prednison, bij ernstige exercebatie`s (benauwdheid) krijg ik in het ziekenhuis een vast protocol namelijk 60-80 ml prednsion gemengd met heparine aan een infuus. Ik krijg dat 3 x per jaar. Als je alle hoeveelheid opteld kwam ik erachter dat dit gevaarlijk was. Het bleek waar. Mijn bijnierschors is dood en maak geen hormonen meer aan als stressoren Daarom slik ik nu 30 mgr. per dag aan prednison, want mijn eigen orgaan maakt geen cortisol meer aan. Ik heb dit geschreven om je bewust te maken dat het voor iedereen nodig is kritisch te blijven en met artsen mee te denken. Bij heel veel verschillende medicijnen heb je ook veel verschillende artsen, dan is een fout snel gemaakt Wijs een Regiehoudend arts aan, die overzicht houd van je medicatie en behandeling. Gtoet Addy