Wanneer kom ik in de groeispurt en wat veranderd er aan mijn lichaam?

Als iemand meer informatie heeft, zou dat goed uitkomen. Ik moet het verschillen tussen jongens en meisjes weten.
Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.7K

Antwoorden (3)

De groeispurt is een periode bij zowel het mannelijk als vrouwelijk geslacht waarbij het lichaam in korte tijd snel groeit.
Deze periodes vinden in de meeste gevallen plaats in de puberteit.

Meestal is het zo dat meisjes eerder een groeispurt doormaken, omdat de puberteit bij het vrouwelijk geslacht vaak eerder plaatsvindt.
Een jaar of 11.
Jongens daarentegen zijn meestal later. Bij hen vind de groeispurt plaats ongeveer vanaf hun dertiende jaar.

Maar lang niet iedereen maakt zo'n opvallende groeispurt door.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik(jongen) kreeg pas in de derde klas een groeisprurt. Alle meisjes waren toen nog een stuk groter, maar groeiden nauwelijks nog in de 3e,4e,5e en 6e. Voor de rest wordt je gespierder, je krijgt de baard in de keel en schaamhaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vanaf een jaar of tien beginnen jongens en meisjes zowel in lengte als in gewicht toe te nemen. Meisjes over het algemeen iets eerder dan jongens. Het jaar voor de puberteit is de groei het hevigst. Dit noemt men de groeispurt. Tijdens de groeispurt treden er nog meer veranderingen op. Deze hebben betrekking op ledematen en zijn voor jongens en meisjes verschillend.

Tijdens de puberteit begint de productie van geslachtscellen. Bij meisjes begint de productie van de eicel vanaf de eerste menstruatiecyclus. Zij zijn ook vanaf dat moment geslachtsrijp. Bij jongens begint de productie van zaadcellen vanaf hun eerste ejaculatie. Zij zijn echter niet per sé vanaf dat moment geslachtsrijp. De eerste zaadcellen zijn meestal niet sterk genoeg en sterven al snel. Pas ongeveer een jaar na de eerste zaadlozing, zijn de zaadcellen van de jongen vruchtbaar. Die tijd verschilt echter per persoon.

De ontwikkeling van de secundaire geslachtskenmerken tijdens de puberteit werd beschreven in de Tanner Stadia.

Toegevoegd na 1 minuut:
Twee hele belangrijke verschillen tussen de puberteit bij jongens en meisjes zijn de leeftijd waarop het begint en de hormonen die er een rol bij spelen.

Hoewel de leeftijd waarop de puberteit begint per persoon verschilt, begint het bij meisjes gemiddeld 1 tot 2 jaar eerder dan bij jongens (de puberteit begint bij meisjes tussen de 9 en de 14 jaar en bij jongens van 10-17 jaar). Ook vindt de ontwikkeling in minder tijd plaats.[1] Meisjes bereiken hun volwassen lengte en zijn geslachtsrijp na ongeveer vier jaar na het verschijnen van de eerste secundaire geslachtskenmerken. Jongens daarentegen, doen er zes jaar over en groeien relatief langzamer.

Bij mannen is testosteron, een androgeen, het belangrijkste hormoon. Testosteron zorgt voor vrijwel alle mannelijke secundaire geslachtskenmerken, maar een bijproduct ervan is estradiol. Echter, de hoeveelheid neemt later en langzamer toe dan bij meisjes. Jongens zijn ongeveer 2 cm kleiner dan meisjes voor het begin van de puberteit, maar volwassen mannen zijn gemiddeld 13 cm langer dan vrouwen. Dit verschil ontstaat door het relatief late begin en langzame ontwikkeling van jongens. Dat wordt op zijn beurt weer veroorzaakt door de langzame toename van estradiol.