Echt slecht is het niet, je loopt er geen schade van op.
Goed is het ook niet, je maag zit vol en je lichaam wil het eten verwerken. Dat betekent dat je lijf zich richt op je maag, het opdrukken verstoord dit proces omdat je bloed naar o.a. je armspieren moet sturen. Ook kun je wat misselijk worden als je met een volle maag gaat opdrukken.
Maar slecht, nee.

Toegevoegd na 6 minuten:
Sporten met een volle maag is heel vervelend. Voor de sporter is prettiger om ervoor te zorgen dat tijdens het sporten de gebruikte voedingsmiddelen de maag al voor een groot gedeelte hebben verlaten. Hoe lang het voedsel in de maag blijft, is afhankelijk van verschillende factoren zoals de samenstelling (vet of minder vet) de substantie (grote of kleine brokken, vloeibaar of vast) en de temperatuur van het voedsel.

Meer info op de site van het voedingscentrum.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Slecht niet zover ik weet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is niet echt slecht maar grote inspanningen doen met een volle maag is niet de beste timing.

Toegevoegd na 5 minuten:
Je spijsverteringssysteem, met name de lever vragen zeer veel energie om het binnengekomen voedsel te verteren.
Wanneer er geen "snelle suikers "is je diner zitten , gaat de last (de energie die nodig is om het eten te verteren) voor de baat (de energie die het verteerde eten oplevert) uit.
Beter is het een-twee uren te wachten.
Je bloedsuiker is dan wat hoger en je kunt meer energie kwijtraken met inspanning omdat je minder snel moe/uitgeput raakt.
Dus als het opdrukken dient als training of om af te vallen, zet je meer weg door niet direct na het eten inspannende oefeningen te doen.
Omdat je anders sneller vermoeid raakt stop je eerder, je houdt het minder lang vol en is de kwaliteit van je totale training dus minder/minder effectief.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Slecht is het niet, alleen voor je gevoel misschien iets minder.
Je word namelijk snel misselijk als je net gegeten hebt en dan iets aan sport doet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je opdrukt hebben je spieren meer bloed nodig(zuurstof)
Terwijl je organenstelsel dat ook nodig heeft om je eten te verteren en om ervoor te zorgen dat de voedingsstoffen in je bloed komen.
Spieren gaan voor dus zullen je verteringsorganen niet genoeg bloed hebt waardoor je grote kans krijgt op kramp.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel simpel het ligt eraan hoeveel je gegeten hebt. Als je 2 bananen eet voor het trainen is no problem... Zelfs goed! Maar als je een zware maaltijd naar binnen werkt dan heeft je lijf al voldoende aandacht nodig voor het verteren en kun je beter 45 minuten uitbuiken op een comfortabele relaxfauteuil anders creëer je teveel stresshormonen en die zijn niet al te gezond. Gelukkig kan je lichaam wel wat hebben maar op de lange termijn is het schadelijk.. Laten we zo zeggen die wielrenners die kilo's naar binnen proppen en dan als een banaan door Frankrijk vliegen leveren zo'n 5 jaar van hun maximale levensduur in.