Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland
Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Omdat sproeten een soort pigmentvlekjes zijn.
Pigment wordt aangemaakt door de zon en omdat juist in de zomer de zon vaak schijnt.....vandaar!

Toegevoegd na 10 minuten:
Of een mens veel of weinig sproeten heeft is genetisch bepaald. mensen met een licht huidtype hebben meer sproeten dan mensen met en donkere huid.
Dit komt niet omdat ze minder melanine hebben, maar dit is onregelmatig verdeeld over het lichaam en de melanine
is het pigment dat de huid, het haar en de ogen de kleur geeft. Het is ook vaak zo dat je, indien je vaak verbrand door de zon, je steeds meer sproeten krijgt hoe ouder je wordt.
De zomersproeten ontstaan door de invloed van de ultraviolette straling van de zon. Hierdoor wordt het melanine gehalte in de huid hoger, je krijgt hierdoor meer
pigmentophopingen dus meer sproeten.

Toegevoegd na 24 minuten:
Vooral roodharigen met meestal een heel lichte huid hebben vaak sproeten. Je kunt hier niets aan doen, want die zijn nu eenmaal genetisch bepaald. Uit de zon blijven kan er wel voor zorgen dat ze niet donkerder worden.
het voorkomen van zomersproeten kan wel iets gemakkelijker. Beperk het blootstellen van de huid aan het zonlicht en smeer je goed in met een goede zonnebrandcrème.
Ook moet je goed kijken of je te maken hebt met een sproet of moedervlek. Deze laatste is ook een pigment ophoping maar dan dieper in de huid. Deze kunnen dan ook, in tegenstelling tot een sproet, kwaadaardig zijn en kanker veroorzaken. Over het algemeen geven moedervlekken geen problemen, maar indien ze grote worden, gaan jeuken of bloeden, is het wel vanbelang even de arts ernaar te laten kijken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Juist! Simpel antwoord: zonlicht!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is niet helemaal waar, ik heb altijd sproeten, en veel ook. Op mijn gezicht, armen en onderbenen. Maar ik krijg er wel nog meer zomer, en ze worden ook donkerder. Ik krijg ze dan ook bijvoorbeeld op mijn oogleden en op mijn lippen. Het heeft ongetwijfeld met de zon te maken, hoewel het dan weer raar is dat ik ze nauwelijks op mijn handen heb. Ik word ook verder niet erg bruin in de zomer, maar zie er toch bruiner uit, doordat mijn sproeten donkerder zijn.
Misschien dat de sproeten plekjes zijn die gevoeliger zijn voor de zon of zo.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing