Waarom schieten je ogen vol als je verdriet hebt?

Water in je mond snap ik, maar van tranen bij verdriet zie ik de (biologische) logica niet.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom wel water in je mond als je verdriet hebt?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Duh

Het beste antwoord

Behalve extreem blozen, is huilen de enige emotionele uiting die voor vrij lange tijd sporen achterlaat: onze ogen worden nat, tranen rollen van onze wangen, onze blik wordt wazig. Dat is een handicap. Waarom huilen we dan? Waarschijnlijk is het als een toevallig evolutionair bijproduct ontstaan. Maar toen het eenmaal ontstond, bood het voordelen. Huilen is kostbaar, moeilijk te simuleren en daarom een heel eerlijk signaal aan onze omgeving. Een signaal dat we een ander dichtbij ons willen om ons te troosten wanneer we heel verdrietig zijn en om onze ervaring te delen wanneer we juist heel blij zijn. Als we een stevige arm om ons heen voelen, stoppen we vaak met huilen. Misschien is dat fysieke contact precies wat we dan willen. Ook in het dierenrijk zien we dat signalen die heel kostbaar zijn om te produceren, heel eerlijk zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dan huil je
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door die tranen kunnen anderen zien dat jij verdriet hebt. Het is dus een communicatiemiddel.

Tot nu toe is er weinig wetenschappelijk onderzoek gedaan naar huilen bij volwassenen. Een belangrijke vraag die onbeantwoord was, is waarom volwassen mensen huilen. Wat is het nut?

Er wordt wel onderzoek naar gedaan, maar een echt wetenschappelijk antwoord is er nog niet.

Zonder tranen zouden uw ogen niet normaal functioneren. Eigenaardig genoeg is er over tranen nog weinig wetenschappelijk onderzoek gedaan, en weten we er ook nog niet zoveel over.

http://www.kimbols.be/artikels/medisch/tranen_verklappen.php
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+je