Koortslip wat kan ik eraan doen?

Ik heb koortslip wat kan ik het beste doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (15)

Koortslipcreme kopen en smeren maar! Van zovirax is toch wel het beste.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een paar keer per dag met Tea tree-oil deppen.
Droogt gelijk in en het is veel goedkoper dan al die dure tubes.

Bovendien kun je Tea tree-oil voor nog veel meer kwaaltjes gebruiken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je kunt er ook vaseline opdoen
vaseline kun je voor heel veel doeleinden gebruiken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je de volgende keer een koortslip voelt opkomen een kompeet plakker erop, dat werkt echt goed !! Verder voor nu de boven genoemde adviezen!! Kies er een uit :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
niet zoenen! dan draag je de ziekte over en het gaat nooit meer weg! verder kun je er speciale crème op smeren of zo'n stickertje erop doen en voorderest gewoon goed insmeren met vaseline ander scheurt het steeds open en duurt het nog langer voordat het over is. eigenlijk is mijn beste tip gewoon: wachten tot het over is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tegen een koortslip zijn verschillende middeltjes te koop. Bij het ontstaan kan je de blaasjes het beste laten drogen met een middel dat zink bevat. U kunt ook een virusremmende crème kopen alleen hiervan is niet aangetoond dat deze echt helpen. Voor het voorkomen aan een nieuwe infectie is helaas geen middel. Als je de lippen goed schoonhoud kan het wel sneller genezen, en het is belangrijk de lippen vet te houden.

Tips
Ga met een koortslip niet de zon in
Gebruik geen waterbevattende crème in de zomer
Houd de lippen vet
Geen direct contact
Houd de lippen schoon

Dokter?
Als de blaasjes na een periode van twee weken niet weg zijn is het verstandig even langs de huisarts te gaan, het kan namelijk zo zijn dat er een bacterie in de blaasjes is gekomen die zorgt voor extra infecties
fremar
13 jaar geleden
Deppen met alcohol. Doet ff zeer, maar werkt beter dan alle die dure cremes .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De eerste dagen vooral lekker veel zalf smeren (er zijn heel veel zalfjes). Bij de apotheek kan je zeker een goeie halen.
Als de koortslip na een tijdje nog niet weg is helpt het zalfje niet meer
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een persoonlijke tip:

Op het moment dat je de eerste prikkel van een koortslip voelt beginnen met het deppen met Tea Tree of koortslipcreme smeren.

Wat belangrijk is dat elke keer voordat je smeert even je lip goed wast met water. Als de lipblaasjes worden aangeraakt barsten ze en komen de virussen vrij, hierna wordt de korst pas gevormd. Als je een aantal keer per dag de lip wast en daarna met een middeltje (zoals al voldoende zijn genoemd) insmeert heb je kans dat er zich geen korst vormt, of in ieder geval dat hij minder groot wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
L'eau de Cologne erop doen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De koortslipcremes werken in het begin prima.
Als je langer besmet bent met het virus, lijkt het wel of je resistent wordt tegen de cremes.

Wat voor mij persoonlijk heel goed werkt is ... tandpasta erop smeren! (Ik gebruik de oranje Elmex).
Het droogt de blaasjes direct uit.

Nadeel is alleen dat je met een grote witte vlek rond je lip loopt, maar goed, als je het voor het slapen erop smeert ziet niemand het. Binnen een paar dagen is het weg.

Wat ook helpt is de hot kiss (zie bron). Het virus houdt niet van hitte. Wel pijnlijk.

Oh.. en neem extra vitaminen, want een koortslip komt vaak vooral op als je minder weerstand hebt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In ieder geval niet aanzitten en niet zoenen, want het is besmettelijk.
Verder om het te verwijderen kun je bij de apotheek speciale zalf halen voor een koortslip. Volgens mij heet dit een koortslipremmer of iets dergelijks.
Bovendien zijn er ook koortslippleisters. Dit zijn pleisters die doorzichtig zijn, je kunt ze dus niet zien, en hierdoor gaan ze ook over..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je eenmaal een koortslip hebt zal die nooit weggaan tenminste daar is nog niets voor uigevonden hij gaat wel weg maar komt steeds weer terug wel kan je zalf smeren en dan gaat hij eerder weg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hallo,
Ik spreek uit ervaring dat je je dan soms schaamt hè?
Ik heb dat ook en dat is heel vervelend.
Ik gebruikte eerst ook altijd Zovirax maar dat doe je dan meestal 's avond er op en dan is het er zo weer af!
Ik gebruik nu compeed lipblaasjes, ik heb geen lipblaasjes maar het helpt!
Er zijn een paar voordelen:

- het is bijna onzichtbaar (als je het er goed op doet)
- je kan er niet aan krabben waar je heel vaak de neiging toe hebt
- het valt niet zo op

Je kan het kopen bij de albert heijn bijv. maar ook bij de apotheek, ong. 10,- toen ik het voor het laatst kocht maar het helpt wel.

Groetjes, (en hopen dat het snel overgaat)
Leeswonder
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zovirax help bij mij het beste. Maar om te voorkomen dat je zo'n lelijke grote plek op je lip krijgt, helpt het erg goed om bij de eerste symptomen een ijsklontje op je de plek te houden. Zeker als je op zondag geen zovirax kan vinden.