Wat kun je verwachten lichaamelijk en geestelijk als je direct stopt met roken? Ook slapeloosheid ?

Stoppen met roken

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben 3 jaar geleden na 23 jaar roken in 1 keer gestopt. Lichamelijke klachten als tintelingen, onrustige spieren en soms duizeligheid nemen na ongeveer 2 weken af. Geestelijke klachten ofwel de behoefte om te roken duurt lang maar echt, het is te doen. Geur, smaak en conditie verbeteren zich razendsnel. Hou vol!

Antwoorden (7)

Ontwenningsverschijnselen zijn er in vele vormen en in grote variatie van intensiteit.

Sommigen hebben er weinig last van, anderen zijn elke seconde van de dag bezig met het niet meer roken. En daar kan ook slapeloosheid bij te pas komen ja.
13 jaar geleden
De eerste paar nachten ga je vreselijk transpireren.
Je bent zowel overdag als 's nachts een beetje onrustig.

Je kunt chagrijnig, melancholisch of een beetje down worden. Dat komt doordat je in een soort van rouwproces zit.

Al deze symptomen verdwijnen ook weer, als je maar blijft doorzetten.

Voor de fysieke klachten helpt het om zoveel mogelijk water te drinken. Voor de psychische klachten helpt het om een hobby of bezigheid op te pakken.

Stoppen met roken is niets anders dan doorzetten, tot je op een dag niet meer aan roken denkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is niet in algemeenheid te zeggen.

Dat ligt er maar helemaal aan
* Hoeveel je rookte.
* Of je zware sigaretten rookte
* Of je de hele dag door rookte, of alleen op bepaalde momenten.
* Hoe sterk jij zelf in elkaar zit, zowel geestelijk als lichamelijk.

Kijk, ik merk er niets van als ik twee dagen niet rook.
Maar iemand die de hele dag door bijna voortdurend met sigaretten loopt, tja die zal sterk moeten ontwennen.
Alleen al de tijd:
Je houdt zeeen van tijd over!
Wat ga je daar mee doen? Koop iets waarmee je in je handen kunt gaan staan.

Zelfs al zou je een nacht slecht slapen, wat helemaal niet hoeft, dan nog kun je bedenken dat dat helemaal niet erg is. Niet zo ongezond als roken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat dit wel kan verschillen met hoe je er zelf over denkt en hoe gevoelig je lijf is (geworden).
Als voorbeeld: mijn vader is na zijn leven lang gerookt te hebben (nagenoeg dan), akkuut gestopt om gezondheidsredenen. Hij had er helemaal geen bijwerkingen van en heeft daarna nooit meer gerookt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het enige wat je van je lichaam verwachten kan wanneer je stopt met roken is dat het er gezonder uit zal komen te zien van buiten en van binnen. Voor het zover is zal je lichamelijke en geestelijke ongemakken op de koop toe moeten nemen. Afkickverschijnselen.
Uiteindelijk zal je gezondheid er aan winnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De eerste twee dagen zul je er het meest aan worden herinnerd dat je gestopt bent met roken. Je kunt op deze dagen last hebben van de volgende ontwenningsverschijnselen:

Een lusteloos gevoel.
Veel trek in een sigaret.
Slecht concentreren.
Slecht slapen.
Alles is te wijten aan het stoppen met roken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit mag je verwachten wanneer u stopt met roken:

Binnen twintig minuten na uw laatste sigaret zal uw bloeddruk naar normale waarden dalen.

Na een week zal uw lichaam vrij zijn van nicotine.

Na een maand zult u minder last krijgen van hoesten, neusverstopping, vermoeidheid en kortademigheid.

Na vijf jaar zal de kans dat u aan longkanker sterft, met vijftig procent gedaald zijn.

Na vijftien jaar zal uw kans op kransvatvernauwing gedaald zijn tot die van iemand die helemaal nooit heeft gerookt.

Uw voedsel zal beter smaken.

Uw adem, lichaam en kleren zullen beter ruiken.

U zult geen moeite meer hoeven doen of geld moeten uitgeven om aan tabak te komen.

U zult het gevoel hebben dat u iets bereikt hebt.

Als u kinderen hebt, zal uw voorbeeld de kans verkleinen dat zij zullen gaan roken.

U zult waarschijnlijk langer leven.

Bovendien zult u in overeenstemming handelen met Gods wil, want de bijbel zegt: „Laten wij ons reinigen van elke verontreiniging van [het] vlees” (2 Korinthiërs 7:1)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
chapeau +