Hoe lang duurt het voor dat nicotine uit je lijf is als je gestopt bent met roken ?

Roken

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
28.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet niet precies hoelang het duurt voordat nicotine uit je lijf is, maar ik verwacht dat je al voldoende hebt aan bovenstaande antwoorden. Ik neem aan dat je geïnteresseerd bent in de gevolgen van roken en wil je daarom graag op de volgende site wijzen waar veel informatie over oorzaken en stoppen met roken staat. (zie de bron hieronder) Bronnen:
- http://www.verslavinginfo.nl/rookverslaving/

Antwoorden (4)

je longen zijn weer schoon na 7 jaar. (als je echt lang hebt gerookt) als je iets van een jaar hebt gerookt is het iets minder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nicotine verlaat het lichaam deels direct via de nieren. Het grootste deel wordt echter afgebroken in de lever, waarbij nicotine wordt omgezet in cotinine. Deze stof wordt door de nieren uitgescheiden. Cotinine heeft een halfwaardetijd van 24 uur, zodat nicotine na 2 dagen nog makkelijk in de urine aantoonbaar is. Deze stof kan dan ook als indicator dienen voor de blootstelling aan tabaksrook. De nicotine verdwijnt sneller, het heeft een halfwaardetijd van ongeveer 60 minuten. Zes uur na het roken van een sigaret is er nog maar 3% van de nicotine aanwezig in het lichaam.
fremar
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor je duidelijke antwoord
Nicotine en vooral teer kan zich gemakkelijk vastzetten in de longen. Gelukkig beschikken je longen over een schoonmaaktechniek om de longblaasjes en luchtpijpen goed in functie te houden.

Ook als je nog rookt. Alleen zal dan er steeds meer teer in je longen achterblijven, omdat het schoonmaaksysteem er langzaam maar zeker door wordt verlamd.

Als je stopt met roken, herstelt het schoonmaaksysteem en krijgen de longen weer een grote beurt. Reken al met al enige maanden (afhankelijk hoeveel je rookt) voordat de longen weer zo schoon zijn als het

Zodra je gestopt bent met roken beginnen de longen met het opruimen van slijm en andere rookoverblijfselen.
Na 72 uur gaat ademhalen makkelijker. De bronchiën beginnen te ontspannen en men krijgt meer energie. De longfunctie kan tot 30% verbeteren.
In veel gevallen zullen de longen na 3 maanden weer in staat zijn zich zelf schoon te houden. Het is moeilijk te zeggen wanneer precies alle schadelijke stoffen uit het lichaam verdwenen zijn.

Echter zoals hierboven te zien is herstelt het lichaam zich redelijk snel en ervaar je snel gezondheidsvoordelen. Gezondheidsaspecten op de lange termijn hebben meer te maken met eventuele door het roken beschadigde cellen, dan met nog in het lichaam aanwezige schadelijke stoffen. Toch kan men zeggen dat allerlei risico’s snel dalen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt!
Bij giftige stoffen in een lichaam praat je over het afbreken van de stof met een halfwaarde tijd. Dit is de periode die het in beslag neemt om de hoeveelheid giftige stof in je lichaam te halveren.

Deze halfwaarde tijd is bij nicotine ongeveer 60 minuten. Wat betekend dat je een uur na de sigaret nog ongeveer 50% van de nicotine in je lichaam hebt. Na 2 uur is dat dus 25% en na 3 uur 12,5%. Volgens deze berekening duurt het ongeveer 7 uur voordat minder dan 1% van de nicotine in de sigaret in je lichaam zit. Vanaf dit moment is de hoeveelheid verwaarloosbaar tegenover het effect van de stof.