Als ik Paracetamol met codeine neem hoe groot is de kans dat ik dan Toxische epidermale necrolyse krijg?

Oke, ik ben eerlijk ik heb nog maar 1x een medicijn gehad heel lang gelden. maar ben echt super bang hiervoor. Nu staat er dus echt 1 bijwerking die ik gelezen heb in de bijsluiter en dat is dat er kans bestaat op Toxische epidermale necrolyse maar hoe groot is de kans dat ik dat krijg? En is het dan erg?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Gebit
1.5K

Het beste antwoord

De kans dat je de loterij wint, is waarschijnlijk groter.

Ik vraag me vooral af waarom je zo bang bent voor deze bijwerking. Heb je het een keer in je omgeving gezien? Toxische epidermale necrolyse en Stevens-Johnson syndroom zijn beide zeer ernstige, levensbedreigende ziekten die meestal (maar niet altijd) ontstaan na het gebruik van bepaalde medicatie. Overigens is codeïne NIET een middel waarbij het risico hierop echt beschreven is, en paracetamol ook niet. Het is vooral beschreven bij bepaalde antibiotica, NSAID's en middelen tegen epilepsie. Verder komt het vaker voor bij ouderen (waarschijnlijk omdat zij meer geneesmiddelen gebruiken) en bij AIDS-patiënten. Het is een ernstige ziekte die dodelijk af kan lopen, en die ook als de patiënt overleeft, blijvende problemen kan veroorzaken.

Maar het blijft een zeer, zeer zeldzame aandoening. Ik meen dat er gemiddeld per jaar in Nederland zo'n 2 of 3 patiënten mee worden geconfronteerd. En als je weet hoeveel mensen er in Nederland geneesmiddelen gebruiken, en hoeveel mensen meerdere geneesmiddelen gebruiken, én dat paracetamol/codeïne heel veel gebruikt wordt maar dat het niet een echt risicoverhogend middel is, dan kom ik dus tot die opmerking dat de kans groter is dat je de loterij wint. Dus ja: het is een vreselijke ziekte. Maar als je een tijdje paracetamol met codeïne gebruikt (vanwege kiespijn las ik ergens, dus echt langdurig gebruik is het dan ook niet) dan loop je echt geen groter risico op TEN/SJS dan op willekeurig welke andere ernstige en zeer zeldzame ziekte dan ook. Het risico dat je geschept wordt bij het oversteken van de weg, is in elk geval vele malen groter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

In mijn bijsluiter en de in de bijsluiter die je hierbij vindt, staat dat helemaal niet als bijwerking.

Staat het in jouw bijsluiter wel dan zal er heel waarschijnlijk bij staan:
"zeer zelden" of bijvoorbeeld:
"bij gebruik gedurende enkele maanden".

Maar nogmaals, ik ken dat helemaal niet als bijwerking, heb daar nooit wat van gelezen, dus ik ben daar ook helemaal niet bang voor.

http://www.apotheek.nl/Medische_informatie/Medicijnen/Medicijnen/paracetamol_met_code_ne.aspx?mId=10698&rId=258

Toegevoegd na 1 minuut:
Ook hier wordt het niet genoemd als mogelijke bijwerking.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Code%C3%AFne
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toxische epidermale necrolyse is een huidziekte die vrijwel altijd getriggert wordt door gebruik van bepaalde medicijnen. Het is een overgevoeligheidsreactie van het lichaam op bepaalde medicijnen.

Hieronder vallen o.m. bepaalde antibiotica, sommige pijnstillers als NSAID's (niet-steroïde anti-inflammatoire geneesmiddelen) en sommige antidepressiva.

Het is een ziekte met een redelijk grote overlijdens kans als de diagnose niet op tijd gesteld wordt. Acuut stoppen met de gebruikte medicatie is dan altijd vereist.

Bijsluiters van geneesmiddelen vermelden altijd de mogelijke bekende bijwerkingen van het geneesmiddel.
Dit is een wettelijke verplichting.
Daarbij wordt door de fabrikant uitgegaan van de kans in procenten op 100.000 gebruikers dat een bijwerking zich voordoet.
Bijwerkingen kunnen van alles zijn: van hoofdpijn tot levensbedreigende reacties. De fabrikant dekt zich in tegen mogelijke claims door in de bijsluiter te waarschuwen voor dergelijke bijwerkingen.

Onder normale omstandigheden, dwz als je lichamelijk in normale conditie bent, geen auto immuun ziekten hebt of lever- nierafwijkingen hebt zal de kans op deze als bijwerking komende aandoening vrijwel nul zijn.

Maar, zoals met alle medicatie... ga eerst naar de huisarts. Hij/zij kent je geschiedenis en zal je alleen dat voorschrijven wat echt nodig is.
Ga dus nooit op eigen houtje zomaar wat slikken, behalve dan de vrij verkrijgbare pijnstillers, die bewezen vrij onschuldig zijn voor algemeen gebruik.