Welke organen kan je doneren na je dood?

Nog een keer proberen.

Ik ben bang om levend begraven te worden. Je hoort nu ook van die verhalen dat je nagelkrassen op doodskisten ziet als ze naar boven worden gehaald. En dat je jezelf begraven hoort worden.

Daarom: welke organen kan je (enkel) doneren na je dood?(omdat als je die organen mist sowieso dood gaat)
Zo weet ik zeker dat ik helemaal morsdood ben als ik begraven word.
Cremeren is geen optie.

Toegevoegd na 4 minuten:
Overigens: mijn longen kan ik niet doneren aangezien 4 x longonsteking ze echt geen goed hebben gedaan.
Hersens mag ik niet doneren aangezien mijn geloof dat niet toelaat.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.1K
niko
13 jaar geleden
welk geloof staat transplantatie toe,maar van de hersenen niet?pure nieuwsgierigheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hart wordt nu over getwijfeld, het werd lang gezien al je ziel. Maar eigenlijk zijn je hersenen dat.
En je ziel doneren? Nooit van mijn lang zal ze leven. En ook niet na mijn dood. Mijn hersenen zal ik ook niet doneren aan wetenschappelijk onderzoek ofzo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Respect voor het dode lichaam hè!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jij bent duidelijk niet gelovig.
Een lichaam heeft een ziel, een dood lichaam ook nog al is dat echt een heel klein restje.
En hoe denk je dat mijn familie erop reageert als mijn lichaam word verpletterd? Blij? En mensen op de wachtlijst? Zijn die ook blij dat ze nu weten dat hun lot hetzelfde is als die van mij alleen dan nog sneller? Sterven?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sjonge, je neemt dit wel erg serieus zeg...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Trouwens, je hebt nog steeds niet verteld welk geloof je nou hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Over hersenen donoren wordt niet getwijfeld.
Het is onmogelijk aangezien ze onmogelijk gescheiden kunnen worden van je ruggenmerg. Ja kan wel, maar dan ben je dus dood ;)
niko
13 jaar geleden
welk geloof???ik begin te vermoeden dat dit een fake-vraag is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tjonge Loenie, wat ben jij bot!!! LOL

Het beste antwoord

Voor je hersenen moet je een apart codicil hebben van de nederlandsche hersenstichting, dus die gaan ze je niet afnemen. De verhalen over het nagelkrassen is heden ten dage nog wel aan de orde, maar komt zelden voor. De huidige technieken zijn inmiddels zover gevorderd dat de hersendood sneller vastgesteld kan worden. Hier vind je een artikel daarover uit 2006

http://www.nu.nl/wetenschap/711027/hersendood-sneller-vast-te-stellen.html

Verder kunnen al je organen, die doneerbaar zijn, gedoneerd worden mits ze gezond zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beste antwoord.
Deze vraag wordt sneller gesloten dan eigenlijk bedoeld aangezien sommige mensen NU al hun hersenen hebben gedoneerd aan hun reacties te merken.

Andere antwoorden (4)

Organen: lever, longen, hart, nieren, alvleesklier (pancreas) en dunne darm.
Weefsels: huid, hoornvliezen, botweefsel inclusief pezen en kraakbeen, hartkleppen en bloedvaten.
Amadea
13 jaar geleden
Bijna alle organen kunnen gedoneerd worden. Ze moeten natuurlijk wel in 'goede staat' zijn.

Hart
Longen
Netvlies
Lever
Nieren
Huid
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je laat jezelf wel gek maken met die onzinverhalen, want dat zijn het.
Je kunt organen doneren MITS je in het ziekenhuis overlijdt - omdat je lichaam dan nog beademd wordt en dergelijke, tot er een geschikte ontvanger voor je orgaan gevonden is en alles geregeld is. Maar dan is er al geen hersenactiviteit meer en ben je feitelijk al 'dood' - alleen je lijf wordt mechanisch in stand gehouden.
Als je thuis overlijdt is doneren van andere organen dan bijvoorbeeld huid al geen optie meer, omdat er dan al bederf kan zijn opgetreden.

Longontsteking hebben gehad zegt niets over de eventuele geschiktheid van je longen als donatie-orgaan - degenen die op nieuwe longen zitten te wachten, hebben veel slechtere longen.

Zit er niet teveel over in, en als het je leven teveel gaat beïnvloeden, kun je beter hulp zoeken om met deze angst om te leren gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tjonge nog een keer proberen mijn ellenlange antwoord te herhalen..... ;)
Het concrete antwoord op welke organen je kunt doneren is inmiddels al gegeven, maar ik wil je eigenlijk op iets anders attenderen.

Ik hoop nl voor je dat je "angst" je leven niet te veel beheerst. Het moet heel naar voor je zijn met deze angst te leven en het invullen van een donorcodicil geeft absoluut geen garantie dat je organen gebruikt gaan worden.
Wanneer je overleden bent staat je bloedsomloop stil en sterven je organen af. Ze zijn dan al heel snel onbruikbaar geworden.
Aangezien de meeste mensen niet van tevoren weten wanneer, hoe en waaraan ze doodgaan; weet je ook niet of je organen ooit gebruikt kunnen worden. Mede dankzij dit "probleem" zijn er ook zoveel mensen met donorcodicil nodig. Ook de uittypering van je bloed speelt een zeer grote rol. Beschikbare organen hebben patienten nodig die bij ze passen. Niet alleen de bloedgroepen (uittypering) spelen hierbij een rol, maar o.a. ook de maat (het hart van een volwassene past immers niet in een klein kind).

Al met al is het invullen van een donorcodicil ontzettend goed en belangrijk, maar het biedt helaas geen oplossing aan je probleem.

Overigens komen de verhalen anno 2011 van levend begraven worden niet uit NL, maar uit andere landen.
In NL moet iemand officieel doodverklaard worden door een arts. Zelfs wanneer iemand onthoofd is komt er een arts om te onderzoeken/bevestigen dat deze persoon echt dood is.

Hopelijk ben je hierdoor een beetje gerust gesteld. Mocht je angst je leven toch te veel (gaan) beheersen, wil ik je adviseren naar je huisarts te gaan.
Hij kan je zo nodig doorverwijzen naar therapeut die gespecialiseerd is in het behandelen van angsten (fobieen).

Ik wens je veel sterkte en wijsheid toe.