Hebben mensen die kabouters zien een gave?

Ik zat in de klas met een meisje dat niet achterlijk was. Ik bedoel ze had een hoog iq en eigenlijk niks aan de hand. Op een dag hield ze een spreekbeurt over kabouters. ze geloofde er echt in. Het was allemaal voor haar normaal zoals het leven om ons heen.
Kunnen sommige mensen meer zien dan anderen?
Er zijn al vragen over geweest hier op GV, maar ik zag niks staan over dat ze misschien een gave kunnen hebben.

Toegevoegd na 19 uur:
Ik geloof in ieder geval niet in kabouters. Maar er moet toch een reden zijn dat mensen er echt in geloven. En ze echt zien? Ik bedoel, Mozes zag een tijdje geleden een brandende struik en God sprak tot hem. Was ie gek, had hij een gave dingen te zien en te horen wat andere mensen niet kunnen?
Op tv zag ik ooit een interview met een vrouw die kabouters zag. En letterlijk met de camera erbij wees ze de plek aan onder een boom waar ze zich bevonden.
Niks te zien voor de gewone sterveling uiteraard. Het is feit dat de mensen pas iets aannemen als er daadwerkelijk tastbaar bewijs wordt gevonden. Tot die tijd worden kabouter spotters voor hun helaas als fantasten beschouwd. Is er niet een kans dat ze toch gelijk hebben?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
10.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En ze is actrice geworden? Veel mensen kunnen heel overtuigend 'doen alsof'!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Yolanthe ziet ook elke dag een kabouter...o nee dat is Wesley ...ik geloof wel in helderziendheid maar als je kabouters gaat zien heb je een iets te grote fantasiewereld
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Fiederieke, Poortvliet had helemaal geen fantasie en ook geen hoog iq. Wel een zakelijke instelling. Trouwens, wie leest nou eigenlijk die boeken ? Misschien dat niet achterlijke meisje uit de Goeie Vraag :)))
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb mijn antwoord ook uitgebreid.
Wel grappig dat je schrijft 'letterlijk' met de camera. Alsof je ook het bestaan van die camera moet aantonen.
Zo schimmig zit de wereld nu ook weer niet in elkaar.

Het beste antwoord

Mensen die iets zien wat er niet is, krijgen vaak een medische diagnose. Behalve als het verder geen kwaad kan.

Er zijn zeker mensen die bijzondere gaven hebben in het opmerken van zaken die anderen ontgaan. Paranormaal genezers kunnen vaak feilloos aangeven waar iemand spanning heeft en waarom. Ik heb wel eens een reading gedaan - die mevrouw had echt een gave om mij te vertellen welke beelden voor mij heel belangrijk zijn. Sommige astrologen hebben die gave ook.

Er zijn ook mensen die gidsen, engelen, geesten of aura's waarnemen. Dat is iets wat de meeste mensen niet kunnen zien maar soms wel wat van merken. En of dat nu precies persoon-achtige wezens zijn of alleen maar sferen - daar is het laatste woord niet over gezegd.

Maar kabouters vallen daar niet onder. Stomweg omdat kabouters uit sprookjes komen en in fantasy opduiken. Ze zijn het resultaat van de fantasie van mensen. Net als hun verre neven gnomen en kobalten of draken en toverfeeen.

Toegevoegd na 19 uur:
De prefrontaalkwab in de hersenen spelen een rol in de mate waarin je iets gelooft of niet. Bij sommige mensen is die sterk ontwikkeld en bij anderen is die wat rustiger.

Om gelijk te krijgen in deze wereld zal je met onomstotelijk bewijs moeten komen. Een dooie kabouter bijvoorbeeld. Iets wat iedereen kan overtuigen. Anders is het gewoon een nieuwe mythe.

Het tegenbewijs is eenvoudiger. Geloof in kabouters, elfen en aliens komt altijd ná verhalen en afbeeldingen daarover. Het is nooit iets totaal nieuws en onverwachts. Er is aantoonbaar eerst een product van onze fantasie en dan ineens - heel vreemd - een 'geloof' en mensen die het Echt meemaken.

Dus kaboutertjes bestaan niet. Dat is toch een oeroude wijsheid?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn ook mensen die "zeker weten" dat kabouters bestaan. Net als jij weet dat engelen of aura's bestaan. Er is geen bewijs voor een van de twee geloven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Huh? Ik probeerde nu juist niet te zeggen dat engelen bestaan.
Maar kaboutertjes bestaan niet, dat weet iedereen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sorry maar dat las ik wel uit je tekst. En niet iedereen weet dat kabouters niet bestaan. Google maar eens op elementairwezens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bbzz10 maakt iets duidelijk. Iedereen weet dat Chucky niet bestaat (of is zelfs dat ook twijfelachtig? Nee toch!).
Toch heeft iemand hem gezien. Dan bestaat die dus toch - in ons voorstellingsvermogen. Duh.. Zo bestaat de 5e symfonie van Beethoven ook, ook als niemand die niet speelt of draait. Natuurlijk is het een leuke hobby om kabouters en elfen en zo, Echt gezien te hebben en er ook Echt in te geloven. Maar daarmee creeer je wel een schimmige wereld.
Dat moeten we niet willen. Met een al die religies is dat al ingewikkeld genoeg. Dus we moeten iedereen die dat niet zeker weet gaan vertellen dat kabouters echt niet bestaan, Sinterklaas ook niet, en Elvis is overleden, het monster van Loch Ness en noem maar op. O, ja Aliens bestaan ook niet, in iedergeval niet zoals wij die kennen. :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan moeten we ze ook vertellen dat God niet bestaat. Tenminste niet buiten onze hersens. Dus dan bestaan kabouters niet en heeft degene die ze gezien heeft een afwijking, want ziet dingen die niet bestaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik snap jou wel maar ben het niet met je eens. God is groter dan we kunnen begrijpen. Kabouters en monsters juist kleiner.
En degene die kabouters heeft gezien heeft gewoon een erg levendige fantasie. Is ook wat waard.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is geen wezenlijk verschil tussen geloven in god en geloven in kabouters.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Echt wel. Dat heb ik net uitgelegd.
God past nu eenmaal niet in je fantasie. Kabouters wel.
Maak het nu niet te ingewikkeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geloven in kabouters is naar mijn beleving ook gelijk als geloven in God. Je neemt iets aan, zo sterk, dat het deel uit gaat maken van je werkelijkheid. Dat is de fase "kabouters bestaan". Het wordt anders als je kabouters daadwerkelijke waarneemt, ook al doet een ander dat niet. Dan is het niet het vermoeden dan kabouters bestaan maar "er zijn kabouters".
Een belangrijk nuance verschil.

Andere antwoorden (15)

Nee hoor, geen bijzondere gave.

Ik zie ze ook. Eigenlijk zie ik ze altijd als ik het huis verlaat. De tuin van de buren is waarempel een kabouter paradijs. Ze staan aan de vijver, onder de plant, in de vensterbank...

Toegevoegd na 13 minuten:
Kabouters zijn ook veelvuldig te vinden in de padvinderij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hi! Ik ben heel erg benieuwd hier naar. Het is inmiddels vier jaar later, maar goed. Zie je ze nog steeds? Groet
Och, er zijn ook hoogintelligente mensen die in geesten, Char, eenhoorns, elfjes en god geloven. Dat is geen gave, hoogstens een erfelijk weeffoutje. Ze zien niets meer dan een ander, maar zijn wel goed in het negeren van feiten. Als je dat een gave wil noemen dan kan dat, ik noem het een liever een gebrek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja hoor, ze hebben de gave van een buitengewoon rijke fantasie.
Ze zien dingen die er niet zijn. Dat lukt mij doorgaans alleen maar met de inname van een grote hoeveelheid alcohol.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, de bekende kabouter op de roze olifant.... (gevolgd door die andere kabouter met de hamer)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
't gebeurt ook wel eens juist dankzij het bier met de kabouter... (La Chouffe)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@C4th: maar in dat geval zie je de kabouter al voorafgaand aan de inname van alcohol :P
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt.
Als een afwijking een gave is, dan ja.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De gave is volgens mij om figuren die in principe rigide zijn te zien als iets werkelijks.

In Engeland zijn wij ooit als grapje (want geen normaal denkend mens gaat daar toch in dachten we) in een kaboutermuseum geweest.

Eigenlijk was het best interessant, iemand had een behoorlijke lap grond omgetoverd tot een heus kabouterdorp met alles erop en eraan en er werd over gepraat of ze echt waren.

wij liepen wat te giebelen maar hele hordes engelsen van alle leeftijden liepen rond of het een zeer serieuze zaak was.

Misschien heeft ze engelse genen en anders... een rijke fantasie

Toegevoegd na 20 uur:
Met het risico dat ik nu iemand diep beledig, ik denk dat het allemaal onzin is. Als er kabouters zouden bestaan waarom moeten ze dan onzichtbaar zijn voor 99,9999 % van de bevolking??? konijnen, paarden, huizen en auto's zijn toch ook niet onzichtbaar?

Het is een soort'"machtspelletje" als jij zegt dat je iets ziet en het is niet te bewijzen voor anderen dat het niet waar is krijg je macht en ook altijd mensen die je wel (willen) geloven.

Ik durf te stellen dat die vermeende plekken ook zijn doorgemeten en dat er bijv ook geen warmte te meten is, dus de dame ziet ze maar ze zijn niet zichtbaar bij gewoon licht, niet via IR, heeft zij dan bionische ogen of zo?

Nogmaals ik loop het risico op boze mensen maar wij kunnen nu zoveel meten. Ik kan me niet voorstellen dat op deze aarde een levend wezen kan zijn waar wij naast kunnen staan en niet op de een of andere manier meten dat hij er is.
amigo
13 jaar geleden
om kabouters te kunnen zien,ik bedoel geen tuinkabouters,moet je over iets beschikken dat niet iedereen heeft,anders zou iedereen ze kunnen zien.dat waar je over zou moeten beschikken heeft waarschijnlijk met het iq.niets van doen.hoe je dat "iets"waarover je zou moeten beschikken noemt,ligt waarschijnlijk wel aan het iq. zo kan de een het een gave noemen,de ander een afwijking.wat het nou echt is weten we niet.de wetenschap is nog niet zover dat ze kan bewijzen dat dingen niet bestaan.zodoende zijn er mensen die dingen zien welke anderen niet kunnen zien.kabouters zijn daarvan een erg onschuldig voorbeeld.
13 jaar geleden
Op deze vraag een antwoord geven is haast niet mogelijk. Eerst moet je vaststellen of kabouters bestaan. Stel dat ze bestaan, en sommigen zien ze wel en de meesten niet, dan is er sprake van een gave. Stel dat ze niet bestaan en sommigen zien ze wel en de meesten niet, dan is het een afwijking. Het antwoord is er dus afhankelijk van of je in kabouters gelooft. Overigens is er nog een derde mogelijkheid: je hebt je laten foppen, ze gelooft helemaal niet in kabouters maar wilde een spannende spreekbeurt houden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je krijgt een +
Ik vind je redenering bijna goed. Als je in kabouters gelooft, hoeven ze ook niet perse te bestaan. Anders heeft geloven geen waarde: 'ik geloof in berkenbomen' voegt niks toe, voel je wel?
Dus geloven is wel essentieel want kabouters bestaan niet. Dat is per definitie zo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik sluit me ook aan bij je antwoord tot aan "Het antwoord is.."
Maar als je ze (hypothetisch genomen) zelf zou waarnemen hoef je niet te geloven. Dan is het zelfs een afwijking als je dat zou geloven en tevens volstrekt overbodig. Je neemt ze waar, dus stelt dan voor jezelf vast dat dit 'waar' is.
er zijn wel meer mensen die kabouters of elfjes zien.
tot hoeverre dat sterke fantasie, bedrog of echt waar is weet ik niet.
het word ook wel paranormaal begaafd genoemd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
-Er zijn wel meer mensen met een hoog iq die een goedgelovige wat wijs kunnen maken.
-Als kabouters voor haar zo normaal is zoals het leven om ons heen, dan ziet ze de kabouters dus vaak.
-Vraag haar om onverwacht een paar kabouters met de zakcamera vast te leggen om je te kunnen overtuigen.
-Of mag dat niet van de kabouters omdat dit weer niet zo normaal is zoals het leven om ons heen?
-Och natuurlijk.. stom-stom...jij hebt die gave niet!
-Het is daarmee ook een stuk minder normaal als het leven om ons heen.
-Verder zeg je dat ze in kabouters geloofd. Dat is wel heel wat anders dan dat ze het zeker weet daar ze kabouters regelmatig echt ziet.
-Je kunt met volle overtuiging in een God geloven zonder dat iemand Hem ooit heeft gezien.
-Misschien werkt dit met kabouters ook zo, maar met mijn iq red ik dit niet.
-Om heel direct een antwoord te geven op jouw vraag; Niet het geloof, maar mensen die kabouters in het echt zien hebben wel degelijk een héél bijzondere wonderlijke gave !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik vindt het een goeie vraag omdat ik wel eens hallocinogene middelenen heb gebruikt en toen Echt; Chuckie naast me zag zitten, op het nachtkastje, hij zei nix maar ik zag hem wel, en ik zei welterusten Chuckie maar ik space fff veder...dus ja ut kan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
er zijn zeker mensen met een gave,oftewel 6e zintuig,We hebben allemaal een 6 e zintuig. dat moet je ontwikkelen,door meditaties.o.a.Sommige mensen kunnen,pijn van anderen voelen,en dingen aan voelen komen
Ik geloof ook niet zo in kabouters, maar ja wie weet bestaan ze?! net als marsmannetjes,en vliegende schotels,hier krijg ik wel lachbuien om.Maar deze mensen hebben wel een gave om kabouters te zien. harriet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
op zich is het een interessante vraag. waarom behandeld de maatschappij mensen die dingen zien of horen die niet tastbaar zijn allemaal verschillend? Als je kabouters ziet is het onschuldig, zie je marsmannetjes moet je naar het gesticht... hoor je engelen kom je op tv, hoor je de duivel ga je naar de cel... en het is niet altijd zo dat mensen pas iets aannemen als er tastbaar bewijs voor is.... mensen nemen iets aan voor waar als er genoeg anderen zijn die het ook geloven... denk ook aan religie in dit geval, waar is het tastbare bewijs van mozes en de bramenstruik dan ? toch zijn er voldoende mensen die het geloven...
zonder een oordeel te willen geven, maar zuiver naar de vraagstelling zou het antwoord dus moeten zijn dat mensen die in god geloven, in principe ook in kabouters zouden moeten kunnen geloven. mensen die niet in god geloven, zouden in principe ook niet in kabouters cq andere buitenzintuiglijke waarnemingen moeten geloven.
het enge van het verhaal wordt dan eigenlijk voor de ene helft van de mensen dat als kabouters zouden bestaan, ze niet kunnen ontkennen dat god bestaat. en de andere helft zou moeten toegeven dat als kabouters niet bestaan, dat god dan ook niet bestaat. met andere woorden... god is een kabouter.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Of kabouters zijn goden...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hoe dan ook, je kan niet t een erkennen en t ander ontkennen...
Niemand kan letterlijk aantonen dat ze bestaan, maar eveneens bestaat er geen enkel concreet aanwijsbaar feit dat ze niet zouden bestaan...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"geen enkel concreet aanwijsbaar feit dat ze niet zouden bestaan…" is een stelling die niet kan. Alweer het dilemma: je hebt een waarnemer nodig om vast te stellen dat iets níet is, wat alleen geldt als er een situatie mogelijk is dat iets ook wél is.
Cryofiel
13 jaar geleden
Daar komt bij dat precies dezelfde redenatie opgaat voor de (op GV inmiddels bekende) Magische Eenhoorn op het Domplein in Utrecht. Niemand kan aantonen dat die Magische Eenhoorn daar rondwandelt. Maar er is eveneens niemand die kan aantonen dat die Eenhoorn daar NIET rondwandelt. Aangezien voor geesten hetzelfde geldt als voor de Magische Eenhoorn op het Domplein, is het bestaan van geesten precies even waarschijnlijk als het bestaan van de Magische Eenhoorn.
Mensen die dingen zien die er niet zijn (die andere mensen niet kunnen zien) hebben last van visuele hallucinaties. Daar is echt helemaal niks paranormaals aan.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zie ze ook wel eens maar ja dat is een oorzaak van de growshop.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Een *gevolg* van de growshop, bedoel je waarschijnlijk.