Hoe ruik je ?

Hoe ruik je nou precies?
En waarom vind je uitlaatgassen nou stinken , en waarom vind je rozen lekker ruiken?
En hoe word geur gecreerd?
Komt het nou door een bepaalde samenstelling van stoffen , of door iets anders?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Veel vragen! Ik beantwoord alleen de 2e ;-)

Uitlaatgassen stinken, omdat ze schadelijk zijn. Rozen ruiken zo lekker omdat ze zo mooi zijn. Poep stinkt omdat het met hygiene te maken heeft, net zoals zweet. De geur van versgebakken brood, of vers gezette koffie is heerlijk, omdat warm brood en verse koffie zo lekker zijn.

Eigenlijk stinkt niks, en ruikt niks lekker. We hebben alleen maar geleerd wat lekker ruikt, en wat vies ruikt.
En het gevoel voor reuk past zich enigszins aan, aan wat we meemaken in ons leven, en wat onze gewoontes zijn. Zo zal een roker de lucht van een sigaar heerlijk vinden, en een niet-roker vindt het verschrikkelijk stinken. En iemand die vis niet lekker vindt, wordt bijna misselijk op de markt met al die viskramen. Terwijl een visliefhebber daar loopt te genieten van al die geuren.

Als een vader of moeder de luier van hun baby verschonen, vinden ze daar helemaal niets vies aan. Het stinkt helemaal niet, terwijl het toch echt om poep gaat.
En het is toch echt zo, dat als ze de baby van de buren moeten verschonen, ze het eigenlijk een klein beetje vinden stinken :-) Je neus is dus niet zo objectief.

Onze neus gebruiken we eigenlijk hoofdzakelijk als waarschuwingssignaal. Zo kunnen we veel beter beoordelen of ons eten bedorven is, de gasslang niet lek is, onze combi-ketel de gassen wel goed verbrandt, wanneer het hoog tijd wordt om eens te douchen, en wanneer ons huis in de brand staat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je:)

Andere antwoorden (1)

Jemig, dat zijn een boel vragen! Misschien kan je eerst even dit doorlezen:
http://www.goeievraag.nl/vraag/waaruit-bestaat-geur.20495