Voelt ieder mens even veel pijn?

Stel, ik stoot mijn hoofd met een snelheid van 1 meter per seconde tegen een muur. Jij doet precies hetzelfde.
Ervaren wij dan ook beide precies even veel pijn?

Het gaat om fysieke pijn dus.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (9)

Nee, zeker weten niet. Pijngrenzen kunnen behoorlijk verschillen en is mede afhankelijk van opvoeding, ervaring en cultuur.

Vrouwen zouden een hogere pijngrens hebben dan mannen. De reden dat de vrouw het kind baart, en niet de man :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn veel factoren die bepalen hoe sterk je pijn beleefd.
Een junk onder de drugs bijvoorbeeld, voelt nauwelijks pijn, en iemand die pijn gewend is voelt het ook veel minder sterk, vechtsporters bijvoorbeeld. Pijn is dus een zeer relatieve omschrijving van iets wat als een meestal onprettig gevoel wordt omschreven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Pijn is slechts een prikkel naar je hersenen. Wordt die prikkel vaak actief gemaakt maar reageer je er niet op dan wordt je 'doof' voor die prikkel.

Vechtsporters maken soms hun scheenbeen minder gevoelig door er met een deegroller overheen te rollen. Dat trapt lekkerder ;-) lees minder pijnlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee er zijn grote verschillen, de drempel van de een is niet de drempel van de ander...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij als mens (net als dieren) zijn organische wezens en dit houdt in dat we uniek zijn. Eigenlijk bestaat er dus niemand waarbij het lichaam exact hetzelfde is, zelfs bij eeneiige tweelingen niet. Dus wanneer je dan het zenuwstelsel van de mens gaat bekijken, dan zul je er automatisch op uit komen dat ook daar verschil is in lengte, aanhechting, gevoeligheid, bereikbaarheid.

Bij mensen met meer vet, is het bindweefsel vaak dikker, waardoor de uiteinden van de zenuwen verder van het oppervlakte komen te liggen. Zo kan het ook zijn, dat bij mij de hersenen bij 1 meter per seconde zo worden geschud dat ik bewusteloos/hersenschudding oploop en geen pijn meer ervaar. Of dat ik wat krom in elkaar zit en gespleten zenuwuiteinden heb waardoor dezelfde klap 2x de prikkel oplever.

Met andere woorden, nee, niemand voelt evenveel pijn bij dezelfde situatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja ze voelen hetzelfde, maar ieder heeft een eigen angst waardoor hetzelde letsel anders gevoeld wordt.
als je vertrouwen in je pijn hebt (herkomst) dan heb je minder pijn dan iemand die acuut pijn heeft die het niet weet waar het weg komt (angst)

en natuurlijk een stukje gewenning, mijn man vind het pijnlijk om een haartje uit de wenkbrauw te halen, terwijl ik het vaker doe, in het begin vond ik het pijnlijk, maar nu merk ik er niks meer van.

dus het ligt aan gewenning. (dus wat je niet kent is de angst groter en dus ook de pijn.)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee...

Dit ligt aan de pijngrens van de persoon in kwestie...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je pijncentrum zit in je hersenen. Door middel van warmte/koude elementen kan de grens met een gemakkelijk experiment worden vastgesteld.

Ieder mens heeft een andere constructie van het pijncentrum, en zal een bepaalde mate van pijn anders ervaren.

Pijn met de wetenschap op een positieve afloop voelt minder erg aan, dan pijn met de wetenschap van een negatieve afloop.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zelfs een en de zelfde persoon voelt niet altijd evenveel pijn; een prik met een injectienaald doet als je ontspannen bent geen pijn maar als je erg gespannen bent wel. Ook de hoeveelheid adrenaline die in je lijf zit bepaald of je iets als pijnlijk ervaart of nauwelijks voelt (als je vecht kun je verwondingen soms niet eens merken).
Als bij een persoon de verschillen al zo groot zijn is het logisch dat bij verschillende mensen door verschillende oorzaken flinke verschillen bestaan.