Ze hebben het gevoel er gewoon niet voor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vrees dat dit deels genetisch bepaald is, een stukje aanleg... Een beetje motoriek.En een hoop is te leren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
(minder) gevoel voor ritme kan aangeboren zijn maar ook andere oorzaken hebben hier invloed op.

Gevoel voor muziek is aangeboren

Ook andere wetenschappelijke metingen via hersenscans wijzen erop dat het gevoel voor muziek aangeboren is. Een aantal resultaten komt van het BRAMS (International Laboratory for Brain, Music and Sound Research) in Canada, waar neurobiologen zoals Isabelle Peretz en Robert Zatorre de biologische aspecten van muziek ontleden. Zatorre gebruikte als eerste hersenscans om te lokaliseren waar bijvoorbeeld het gevoel van 'rillingen over je rug' door muziek wordt geactiveerd. Hij heeft ook ontdekt dat prettige geluiden een prikkel geven aan het gelukscentrum in het brein, en dat deze hersenactiviteit overeenkomsten vertoont met de reactie op een bevredigende maaltijd of seks.

De resultaten vormen een sterke aanwijzing dat muziek evolutionair bepaald is. Zotorres collega Isabelle Peretz heeft met scans aangetoond dat toondoofheid neurologisch bepaald is, en alleen van toepassing is op muziek; niet op andere (en dus ook niet op talige) vermogens.

4% van de bevolking heeft last van toondoofheid en kan niet horen of een toon vals is. Ook grote historische persoonlijkheden waren toondoof, zoals president Theodore Roosevelt en revolutieleider Che Guevara, zonder dat ze daar in hun dagelijks leven beperkingen van ondervonden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iedereen is ritmisch, alleen niet iedereen even sterk. Het hele leven bestaat uit ritme. Niet de ritme als in structuur, maar iedereen kan een ritme aanleren en aanhouden, ook als hij het nooit eerder gehoord heeft. Zelfs doven zijn ritmisch.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om dezelfde reden dat andere mensen wel ritmisch zijn. Je kan niet alles in je hebben.