Veel mensen lijden aan fobieën en angsten, maar sommige zijn heel merkwaardig. Hoe ontstaat zo'n rare fobie eigenlijk?

Cathisofobie, doodsbang om te gaan zitten!
Blijven deze mensen de hele dag staan?

Domatofobie, angst voor huizen of in een huis zijn.
Waar wonen deze mensen dan?

Octofobie, angst voor het getal 8.
Lastig als je op nummer 8 woont ;)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Het kan doordat er n x ieys vervelends is gebeurd en dat die mensrn dat dan koppelen aan iets wat op dat moment ook in de buurt was. Door n soort bijgeloof. Bv je bent naar gevallen voor n huis met nr 8, dan komt dat door die 8.

Daarnaast is angst een ding wat zich als een olievlek kan uitbreiden, het wordt dan steeds groter en alke realiteitszin jan verdwijnen.
Ik had het met autorijden. Eerst durfde ik niet over een brug, en toen ging ik daar steeds meer over nadenken waardoor ik steeds minder durfde.
Wat als de weg ba de brug ooen ligt?
Wat als ie instort?
Maae hij kan ook instorten als ik erop loop...
Maar als ik bij de winkel loop en die stort in?
En als ik ín de winkel ben...

Snap je? Zo ben je bang voor bruggen, en zo durf je de winkel niet meer in. Als een olievlek breidt t zich uit. Je kan jezelf helemaal gek maken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ziekelijk veel spelfouten, maar omdat je een iphone hebt is dat verklaarbaar dus een +.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ooooowh, sorry, oprechte excuses!!! Ik moet er echt beter op letten...

Andere antwoorden (1)

Fobieen zijn altijd te herleiden, en komen dus altijd ergens vandaan. Het lijkt me heel uitzonderlijk als je zomaar opeens heel bang wordt van honden. Meestal is het zo, dat als je als kind gebeten bent door een hond, je de rest van je leven bang blijft voor honden. En als je je een keer verschrikkelijk hebt verslikt in een hap eten, dan kun je wat last houden van slikangst.

De meeste mensen voelen zich veilig thuis, maar als er een keer wordt ingebroken, dan heeft zoiets verstrekkende gevolgen voor het gevoel van veiligheid. Het kan dan jaren duren voor zo iemand zich in zijn eigen huis weer een beetje op zijn gemak voelt.

Ik denk dat angsten en fobieen verschillende dingen zijn. Angsten hebben we allemaal, maar zolang het je leven niet dramatisch beinvloedt, is er geen sprake van een fobie. Denk aan hoogtevrees, bang voor spinnen, een hekel aan liften. Iemand die een beetje bang is in de lift, ontwijkt die lift soms en gaat lekker traplopen, maar bij 10 hoog neemt hij gewoon de lift. Dan is het een angst en geen fobie. In dat geval blijft de angst, maar er valt wel enigszins mee te leven.

De fobieen die jij noemt zijn heel uitzonderlijk hoor. Ik heb nog nooit iemand ontmoet met domatofobie, cathisofobie en octofobie. (beetje googelen en je vindt nog veel meer van dit soort uitzonderlijke fobieen) Maar er zullen best mensen zijn die daar aan lijden.

Als je een domatofobie hebt, hoeft dat overigens helemaal niet te betekenen dat je dan niet gewoon in een huis woont. Want je stelt terecht de vraag, waar die mensen dan moeten wonen. Die mensen zullen waarschijnlijk gewoon in een huis wonen net zoals jij en ik. Alleen zullen ze zich daar niet altijd prettig voelen, medicijnen slikken, een therapie volgen, of is het huis waarin ze wonen, enigszins aangepast. B.v. een extra deur of grote ramen, zodat ze zich minder opgesloten voelen.

Een fobie hoeft dus niet te betekenen dat je echt alles wat met die fobie te maken heeft, vermijdt. Het is meer, dat je je leven wat aanpast aan je fobie, en probeert zo goed mogelijk om te gaan met die fobie, zodat je zelf de baas blijft i.p.v. dat de fobie je leven gaat bepalen.