Bloedverlies met spiraal?

Hallo,
Ik heb nu al bijna vier jaar een spiraal en heb de afgelopen week al een paar keer bloedverlies gehad. Ik ben al vier jaar niet meer ongesteld geworden, dus dat bloedverlies is niet normaal.
Daarnaast heb ik buikpijn, een opgeblazen gevoel en barste ik zojuist spontaan in huilen uit, omdat me vriend moest gaan werken.
Heb hier geen ervaring mee, kan iemand mij helpen?

Toegevoegd na 10 minuten:
Ik moet in september 2012 terug om hem te laten verwijderen (na vijf jaar moet de spiraal eruit)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
50.5K

Antwoorden (5)

Ik denk dat je hem moet laten vervangen.
Je moet dat sowieso om de paar jaar laten doen.
Ga even naar de huisarts zij zal je ongetwijfeld meer informatie kunnen geven, en ze kan je waarschijnlijk meteen helpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niets aan de hand, geen paniek!

Ook als je al vier jaar niet ongesteld bent geworden met je spiraal, kán het wel eens gebeuren dat je dat een keer wel wordt. Dat is heel normaal, het betekent niet dat er iets mis is en ook niet dat je spiraal aan vervanging toe is. En buikpijn, een opgeblazen gevoel en in huilen uitbarsten hoort er helaas gewoon bij.

Wees blij dat het maar één keer in de vier jaar gebeurt in plaats van iedere maand!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vermoedeljk helemaal juist ,maar pas wel op : er KUNNEN andere dingen aan de hand zijn, en in dat geval zijn ze ook meestal ernstig. Heel zeldzaam, maar wel ernstig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is waar, maar bij één menstruatie tijdens spiraalgebruik is het wat vroeg om daaraan te denken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ben ik niet met je eens ; ALS het ene buitenbaarmoederlijke zwangerschap of een uitzakking is, moet je er juist zo vroeg mogelijk bij zijn, anders is het vragen om problemen. Natuurlijk is dat maar heel zeldzaam, maar het zijn allemaal geen dingen om af te wachten, en je kunt ze maar beter zo snel mogelijk uitsluiten.
Bij de Mirena (want ik neem aan dat je die hebt, omdat je bij normale, niet hormoonhoudende spiraaltjes gewoon blijft bloeden, en zelfs extra) kan het inderdaad voorkomen dat de menstruatie uitblijft, al is dat meestal pas na enkele maanden tot een jaar.

Maar er is geen garantie dat die ook nooit meer terugkomt. Van tijd tot tijd kun je wel degelijk een menstruatie krijgen, vaak heel licht, omdat je cyclus verder niet echt onderbroken wordt. De hormonen erin werken heel lokaal op je baarmoeder en voorkomen (zo veel mogelijk) dat je baarmoederslijmvlies wordt opgebouwd, teneinde- samen met het spiraaltje zelf - een zo onaangenaam mogelijk klimaat te scheppen voor een eventuele innesteling. Maar iets kan er wel opgebouwd worden, en dus ook afgebroken : je menstrueert.

En dat kan wel degelijk gepaard gaan met alle normale menstruatieklachten, zoals buikpijn, krampen. bloedverlies, opgeblazen gevoel en emotionele huilbuien om niks.

Maar : ook een Mirena kan bijwerkingen en neveneffecten hebben die wel degelijk aandacht behoeven. Zo is zoals bij elk spiraaltje een buitenbaarmoederlijke zwangerschap mogelijk, maar kan het spiraaltje ook om een of andere reden wat verschoven zijn in de baarmoeder en zo een klein wondje hebben gemaakt. Ook kan er sprake zijn van een vleesboom oid.

Al met al genoeg redenen om in elk geval even een afspraak te maken met je gynaecoloog (of in Nederland de huisarts) om er in elk geval even naar te laten kijken. Blijf er zeker niet mee rondlopen van 'het gaat wel over', want ALS het mis is, is het vaak ook meteen GOED mis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Naar de dokter! Vaak is het geen probleem, maar bij mij was de spiraal er half uitgezakt en naast "weeën" totdat de dokter 'm eruitgehaald had, heb ik 3 maanden amper iets kunnen doen omdat heel m'n darmstelsel van de kaart was. Nu (9 maanden later) heb ik nog medicatie... Na alle narigheid heb ik gekozen voor andere anticonceptie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb je de Mirena, want jue zegt niet meer ongesteld te zijn geweest? Ik had namelijk precies hetzelfde. De bescherming is wel 5 jaar, maar na 4 jaar begon ik ook weer ongesteld te worden en heel onregelmatig. Tijd dus om het te verwijderen of te laten vervangen. De hormonen in de spiraal zijn zover afgenomen dat je normale PMS en menstruatie weer op gang komt, maar helaas vrij onvoorspelbaar. Niet iedereen heeft hier last van. Mijn huisarts adviseerde in zo'n geval de spiraal eerder te laten vervangen.