Wat kunnen de oorzaken zijn van genderdysforie?

Kan dit maatschappelijk zijn, biologisch of een combinatie van beiden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.1K

Antwoorden (4)

Er is nog weinig duidelijk over de oorzaak ervan. Het vermoeden bestaan dat er genetische factoren een rol spelen, maarer is nog te weinig onderzoek gedaan om tot daadwerkelijke conclusies te komen.

Bijvoorbeeld: Uit hersenonderzoeken door dr. Dick Swaab blijkt dat er in de hersenen in de hypothalamus een gedeelte is dat seksebepaald is en bij transseksuelen precies tegengesteld aan het biologische geslacht ontwikkeld is. Tegen deze uitleg wordt ingebracht dat er hersenen onderzocht zijn van transseksuelen die een hormoontherapie ondergaan. (Bron: Wikipedia)

Kort gezegd: het antwoord is dat er nog geen antwoord op jullie vraag is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
amc
13 jaar geleden
Er is geen antwoord of het genetisch bepaald is, wel dat het in de hersenstructuur zit, dus biologisch. De maatschappij is er dus de oorzaak niet van. Dit was de vraag van Nyx. Hierop is dus wel een antwoord.;)
Ik denk zelf dat het eerder biologisch is. Er wordt nog steeds onderzoek naar gedaan en schijnt al te ontstaan in de baarmoeder. Transseksualiteit kansen ontstaan bijv. doordat de moeder tijdens de zwangerschap wegens epilepsie Phenobarbital of Diphantoïne slikte.Dit verandert
de stofwisseling van de geslachtshormonen en kan zo op de seksuele differentiatie van de hersenen van het kind werken.

Ook kan het kind in de baarmoeder worden blootgesteld aan een te hoge testosteronspiegel door een stoornis in de congenitale bijnier van de moeder.

Genetische factoren spelen een rol.

Zeldzame chromosomale afwijkingen kunnen oorzaak zijn van transseksualiteit.
Abnormale hormoonspiegels in de vroege ontwikkeling van het kind, teveel testosteron in de baarmoeder van de vrouw bijv.

Het is dus echt een stoornis in het lichaam zelf en geen psychische stoornis die door de maatschappij kan ontstaan
amc
13 jaar geleden
Uit hersenonderzoeken verricht door Prof. dr. Dick Swaab blijkt dat er in de hersenen in de hypothalamus een gedeelte is dat seksebepaald is en bij transseksuelen precies tegengesteld aan het biologische geslacht ontwikkeld is. (Dit onderzoek is inmiddels in vele andere onderzoeken door andere onderzoekers, bevestigd). Tegen deze uitleg wordt tegengeworpen dat er hersenen onderzocht zijn van transseksuelen die een hormoontherapie ondergaan. (Dit vermoeden dat het iets te maken zou hebben met hormoon therapie is al vrij lang achterhaald, maar blijft in dit soort publicaties "hangen").

Ook interessant in dit kader is de hypothese van Prof. Ramachandran, deze stelt dat er een blauwdruk van het lichaam aanwezig is in de hersenen (Zie: ramachandran phantoms in the brain via youtube). In het geval van genderdysforie dus een tegenovergestelde blauwdruk t.o.v. het lichamelijk uiterlijk dat er in werkelijkheid is ontstaan bij de geboorte.
13 jaar geleden
goeie vraag

alleen maatschappelijk is het iig niet want het komt in alle landen en culturen voor in thailand en de filipijnen en conterijen hebben ze zelf een half wel/niet aanvaard 3e geslacht de kathoey.Het is voor een deel biologisch denk ik zelf.Ook is het natuurlijk wel vreemd om bij iemands geboorte al te zeggen wat je wel en niet mag of moet zijn op basis van wat er tussen je benen zit(beetje kort door de bocht)maar het feit dat mensen zich niet kunnen identificeren met de geslachtsrol waarin in zij geboren zijn is daar meen ik ook mede oorzaak van.maar de ene persoon heeft er helemaal geen moeite mee om in het gewenste rollen paroon te leven terwijl anderen daar in alle gradaties wel moeite mee hebben en dat is puur persoonlijk.