Is het normaal dat je, als je ergens geconcentreerd mee bezig bent, je een soort van 'gek' wordt en geschreeuw in je hoofd hoort?

Of heb alleen ik dat? Dan is het net alsof ik geschreeuw in mijn hoofd hoor... is het herkenbaar bij iemand?
Het is dan denk ik niet uit te leggen met een of andere innerlijke stem die zegt dat ik een pauze moet nemen ofzo...meer dat ik zooo geconcentreerd ben op iets (bijv. met studeren of een spelletje spelen), en dan komt dat.

Waarschijnlijk ben ik wel gewoon gek, maar ik was benieuwd of anderen dit herkenden!

Het is trouwens niet zo dat dat geschreeuw opdrachten geeft, het is gewoon loos geschreeuw (of nou ja, gewoon). Het is ook als ik de bezigheden onderbreek weg.
Bij stress of wat dan ook komt het niet, het komt zo'n 3 à 4x in het jaar voor, eigenlijk alleen als ik achter de computer zit en ik heel intensief met iets bezig ben. Het zijn dan trouwens altijd wiskunde en/of scheikunde gerelateerde onderwerpen waar ik me in verdiep op dat moment. Kan dat er iets mee te maken hebben?
Het is een beetje te vergelijken met ijlen, maar dan heel kort.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.3K

Het beste antwoord

Komt me wel een beetje bekend voor iets van 'Na, na, na' wat soms door je hoofd maalt. Heb het al lang niet meer gehoord, misschien wond ik me dan toch te veel op. Met concentratie zoals bij schaken heb ik het nooit gehad, wel als ik iets snel af wou hebben.
Ik doe het tegenwoordig toch wat rustiger aan; als iets persé af moet dan wachten ze toch maar wat langer.
Heb niet de indruk (als dit je enige klacht is) dat je je ergens druk over hoeft te maken, minder druk zou misschien beter zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Een schizofreen is nooit alleen! ;)
Ik heb het in ieder geval niet, maar ja, wat is normaal?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hmmm, ik herken het wel maar bij mij uit het zich iets anders: Ik kan het hebben als een zelfgemaakt melodietje of woordcombinatie die zich eindeloos herhaald in mijn hoofd als ik geconcentreerd bezig ben.
En als ik lichamelijke arbeid verricht (bv een vervelend karweitje wat af moet) vertrekt mijn gezicht, trek ik een grimas. Mijn vader had dat ook altijd heel erg, en ik merk nu dat ik het dus ook heb.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, ik herken het totaal niet.

Het lijkt me eerlijk gezegd wel iets om met een arts op te nemen. Het zit namelijk behoorlijk dicht tegen de beruchte "stemmen in het hoofd" aan die je opdracht geven een misdaad te begaan, of jezelf te verminken.

Nu heb je er waarschijnlijk totaal geen last van. Maar wat gebeurt er als je eens teveel alcohol gebruikt, of een slecht jointje probeert, of een aanval van hoge koorts krijgt? Of hevige emoties (een naaste overlijdt, of je bent getuige van een ernstig ongeval)? Andere stress?

Bij echte schizofrenen / borderliners / stemmenhoorders kunnen door zulke gebeurtenissen hun problemen sterk verergeren. Als dat bij jou ook zou kunnen gebeuren, kun je dat maar beter nu weten dan wanneer het te laat is. Nu kun je er misschien nog rekening mee houden, al was het maar door nooit meer dan drie alcoholische consumpties te drinken - of wat het ook mag zijn dat in jouw geval zou kunnen helpen.

Toegevoegd op 20-06-2009 21:46:06
Als het niets ernstigs is, zal de dokter je dat kunnen vertellen. Dan ben je in ieder geval gerustgesteld - ik vermoed dat je je nu toch stiekem een klein beetje zorgen maakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik koorts heb ijl ik, beetje vergelijkbaar is het wel!
Verder drink ik nooit alcohol en rook ik niet dus op zich zou dat geen probleem kunnen zijn. Bij stress heb ik er ook nooit 'last' van, het is echt alleen bij intensieve hersensport of telkens hetzelfde doen bij hetzelfde geluidje (een irritant spelletje).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zie de toegevoegde informatie ;)
Nee, ik herken het niet. Misschien is het tijd om eens te gaan praten met iemand, niet rot bedoeld of zo, maar het lijkt me niet echt goed. Veel stekte....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als ik ergens geconcentreerd mee bezig bent en het lukt niet echt ,dan wil ik nog wel eens tegen mezelf praten in mijn hoofd.
maar niet de dingen die jij hebt.

heb je trouwens wel eens een perfect iemand gezien?kan niet he,dus gek ben je niet.