weet iemand waar het woord éksteroog vandaan komt? ik weet natuurlijk wat het is, maar hoe ze aan die naam komen is me een groot raadsel!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.7K

Het beste antwoord

Het heeft in elk geval niks te maken met een ekster.
Het woord eksteroog (ook exteroog) is meer een verbastering van het Duitse (of eigenlijk Nederfrankisch/ Rijnlandse) Elsterauge en het daaraan verwante Skandinavische Hästeröge en Elsteröge.

Maar hoe ze daar op gekomen zijn ? Soms ontstaan woorden zomaar opeens, al is het deel 'oog' voor een rond plekje niet zo gek bedacht.
Er hing vroeger ook een hele hoop bijgeloof aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Veel eksterogen staan wat bol, en krijgen - vooral als ze er al wat langer zitten - een donkere kleur in het midden. Zo'n likdoorn (dat is de officiële naam) ziet er dan een beetje uit als een oog.
Cryofiel