Waarom zweet mijn vriend 's nachts zo vreselijk?

Heel vaak word ik s'ochtends wakker en lijkt het wel alsof iemand de douche op zijn bed heeft gezet.(echt kletsnat) Heeft iemand enig idee waarom dit gebeurd? Hij heeft niet het idee dat hij veel nachtmerries heeft o.i.d. en het gebeurd net zo vaak in de winter als in de zomer.

We hebben trouwens ook goede (apparte) dekbedden gekocht en er staat altijd een raam open en de kamerdeur staat ook altrijd open. Hij zweet ook wanneer hij het koud zegt te hebben.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
16.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
oeioei

da's echt een kwaal van vrouwen in de overgang... ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hahaha ja dat zeg ik altijd tegen hem! ;))

Het beste antwoord

Dat moet vast erg vervelend zijn.

Het kan een uiting zijn van ademhalingsproblemen of angst/paniekgevoel en overbelasting.

Misschien is deze link wel interessant en wellicht de moeite waard om eens langs een huisarts te gaan? Of te kijken naar een vorm van behandeling in de hoop op positief resultaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

nactmerries zou kunnen maar ook genetische aanleg.

Toegevoegd op 19-06-2009 14:09:28
Oh ja is hij uhmm een beetje dik? Dan zweet zal je ook sneller zweten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
niet boos worden - drinkt je vriend?

(dit is nl. een veelvoorkomend kenmerk)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hij drinkt nooit maar rookt wel een jointje, zou dat misschien het zelfde effect kunnen hebben?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
weet ik niet. met jointjes ben ik volledig onbekend. ga eens googlelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij ga je dan minder zweten. Het kan een hormonaal probleem zijn.
Stress
Hoge bloeddruk
Hormonen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien omdat het met zijn tweeen in bed veel te warm is, zeker op een warme slaapkamer met een dekbed over.
Ik ben om die reden weer bewust alleen gaan slapen (alléén gaan slapen he). Ik voel me nu eenmaal het lekkerst op een koude slapkamer met alleen een lakentje over,en mijn man heeft het graag lekker warm. Ik dreef zo ongeveer mijn bed uit, zelfs in de winter. Zelfs als ik het voor mijn gevóel niet eens warm hád.

Ik weet niet of dat de oorzaak is, maar hij zou het eens een paar nachten kunnen proberen. Op een koele slaapkamer natuurlijk ; in een tropische nacht zal het niet meevallen.

Werkt dat niet, dan is een gesprekte met de huisarts wellicht toch aan te bevelen, want er zijn legio oorzaken van nachtzweten, en de meest voor de hand liggende (overgang) zal het bij hem zeker niet zijn. Er kunnen echter ook latente medische problemen aan ten grondslag liggen die je wel moet onderzoeken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou, dat is in mijn geval echt onvoldoende.
mijn man heeft dit ook, en heeft echt alles te maken met warmte.
ookal ligt hij boven de dekens alles is zeiknat. hij slaapt op 2 handdoeken en nog 1 over zijn kussen.
ik vind het best goor maar je doet er niets aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Teveel dekens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://www.overmatigzweten.nl/viewtopic.php?f=1&t=1901

Als iemand vaker drugs gebruikt (jointje rookt) kan het voorkomen dat als hij dit niet doet overmatig zweet. bij mensen die vrijwel nooit een joint roken kunnen ze juist dan gaan zweten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je slaapt wordt je sowieso warmer. Tel daarbij op : dikke niet ademende dekens, onvoldoende ventilatie dan ga je zweten. Zeker als je normaal gesproken al sneller zweet. Probeer speciale kussens en dekens die beter ademen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ten eerste:
Zweten is erg belangrijk voor je lichaam want het houdt je lichaamstemperatuur op peil. Je zweet dus ook de gehele dag. Dit ontstaat doordat je lichaam bij oververhitting (door bijvoorbeeld koorts of inspanning of gewoon warme temperatuur) een signaal naar je hersenen stuurt waardoor de zweetklieren in het lichaam gaan werken.

Eccriene zweetklieren zitten over het gehele lichaam en zijn belangrijk als het aankomt op het regelen van de lichaamstemperatuur. Tevens hebben zij als belangrijke functie dat zij de handpalmen vochtig kunnen maken wat handactiviteiten vergemakkelijkt. Ook kunnen de eccriene zweetkliertjes gaan werken als je bijvoorbeeld nerveus bent. Dit ontstaat dan voornamelijk op je handpalmen en in je gezicht.

Aprociene zweetklieren bevinden zich in bepaalde gebieden zoals de oksels, voeten, anus en tepels. Zij verspreiden ook de zweetlucht. Dit zweet wordt de gehele dag door geproduceerd en is geurloos als het aan het huidoppervlak verschijnt. Het krijgt echter een ‘zweetlucht’ doordat bacteriën zich ermee gaan vermengen.

Overmatig zweten komt veelvuldig voor en is ook te behandelen. Vaak is het onschuldig en heeft het niets te maken met een eventuele ziekte in je lichaam. Een normale neiging tot sterk zweten bestaat zowel overdag als ‘s nachts. In sommige gevallen kan het een overactieve schildklier zijn of als je suikerpatiënt bent na het geven van teveel insuline. Stress, hormoonschommelingen en andere psychische factoren kunnen ook een factor zijn. In zeldzame gevallen is het tuberculose, hiv of een bepaalde vorm van kanker (bloedkanker of kanker in de hormoonklieren). Als je het nie vertrouwt, dan kan je altijd je huisarts raadplegen. Een andere vorm van extreem veel zweten wordt hyperhidrosis genoemd en wordt veroorzaakt door hyperactieve zweetklieren. Dit kan allerlei oorzaken hebben; koorts, opwinding, angst en kan plaatsgebonden zijn (oksels, liezen of voeten) of op het gehele lichaam voorkomen. Dit kan van tijdelijke aard maar soms ook zelfs chronisch zijn.

Wat kan helpen: deodorants gebruiken die aluminiumchloride bevatten. Een aanrader is Odorex Extra Dry dat ‘s avonds op de oksel moet worden aangebracht en je heel droge oksels geeft. Regelmatig douchen en schone kleding aan.
Op je gewicht letten (hoe zwaarder je bent, hoe meer je zweet). Niet teveel alcohol gebruiken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wat ik altijd heb dat ik ontzettend ga zweten als ik in een lichte slaap zit dan hoef je geen nacht merries te hebben ofzo maar ik heb er helemaal geen last van als ik in een diepe slaap zit ik weet niet of dat zou kunnen