Medicijnen, merknaam of stofnaam, wat kies jij?

Ik vraag me af of er veel mensen zijn die denken dat bijvoorbeeld ADVIL beter werkt dan Ibuprofen, terwijl het precies hetzelfde is maar door de mooie reclame denken ze dat het beter is, of sterker... Hetzelfde geldt voor Zovirax (bij kruidvat heet het koortslippencréme) Hier zit de stof Aciclovir in en werkt dus precies hetzelfde. Sommige mensen in mijn omgeving zijn er echter van overtuigd dat dan bv Zovirax toch beter is, alleen omdat er reclame voor gemaakt wordt!
(DIE WORDEN GEMAAKT OMDAT ZE HIER GELD VOOR HEBBEN DOOR DE TÉ HOGE PRIJS!!!)

Ik kreeg een reactie van SOM dat ik een mening geef, sorry daarvoor, dit is blijkbaar niet de bedoeling, maar wat maakt het uit?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je geeft nu een vraag & een mening. Het is de bedoeling hier om alleen vragen te stellen en antwoorden te geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jeetje zeg, som, Waar maak je je druk om, er staat zo vaak een mening bij....

Het beste antwoord

Ik ga bewust voor het generieke medicijn en vraag daar zelfs naar (want artsen zijn soms ook gewoontedieren die het eerste merk dat in ze opkomt voorschrijven), en soms vraag ik het zelf in de apotheek. Ook wanneer ik neusdruppels nodig heb gaat mijn voorkeur uit naar gewone xylometazoline en hoef ik echt geen Otrivin, merkloze paracetamol, van vrijwel alles is wel een wit of huismerk te krijgen.

De rest van je stelling klopt ; de medische industrie verdient goud geld aan mensen die goedgelovig genoeg zijn om te denken dat degene die het hardst brult wel het beste zal zijn.

In sommige (recept-)medicijnen echter kan een combinatie van stoffen er wel voor zorgen dat het ene merk beter werkt bij een bepaalde patient dan een andere. De prijs is daarbij echter niet de doorslaggevende factor. Voor de verzekeraar is het wel heel vervelend als iemand bij hoog en bij laag zweert bij het (placebo)effect van een dure merknaam, met name bij dure medicijnen. Probeer mensen er maar eens van te overtuigen dat het spul in flesje A echt exact hetzelfde is als het spul met een kleurstofje in luxe flacon B. Of dat ibuprofen niet beter gaat werken met een smartielaagje er omheen.

Jammer eigenlijk dat er niet veel meer aan consumentenvoorlichting wordt gedaan over iets dat toch eigenlijk zó belangrijk is. De vingers van Big Pharma zijn lang en ze reiken diep. Zo diep dat je bij bijna alles vraagtekens zou moeten zetten....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 nuttig antwoord.

Andere antwoorden (9)

ik kijk altijd naar de werkzame bestanddelen... als je dan de hoeveelheden werkzame stof goed vergelijkt ben je inderdaad vaak met huisartikelen kruidvat veel voordeliger uit...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kijk alleen naar de stoffen die erin zitten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn hele hoge belangen mee gemoeid, (net als in de wapenindustrie) en dat krijg je niet zomaar de wereld uit...
Wie had het 10 jaar terug over erectiestoornis, maar nu er viagra uitgevonden is, is het plots een wereldwijd probleem... Allemaal reclame-stunts van de medicijnmannen...
de Aids-verspreiding was ook heel anders geweest als er een goedkoop geneesmiddel op de markt was... Het is een harde en ruwe wereld van medicijnen en de handel eromheen...

Ik ben ervoor om de goedkoopste middelen, dus de stofnaam te verstrekken en ook om het zelf te accepteren als ik ze onverhoopt nodig heb...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Artsen schrijven doorgaans de stofnaam op of een vervangend merkmiddel omdat de verzekering het anders niet of gedeeltelijk vergoed. Voor zelfzorgmiddelen heb je een eigen verantwoordelijkheid en ik ben het met je eens dat stofnaam dan het handigst is om te weten.
Ibuprofen is een lichaamseigenstof en kan wel eens een niets zeggende werking hebben. En dit zeg ik dan uit eigen ervaring. Merknamen als 'Advil', 'Aleve' etc. hebben een toevoeging van andere stoffen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hoe kom je erbij dat ibuprofen een lichaamseige stof is? uit welke bron komt dat?
Ibuprofen remt juist de aanmaak van een de lichaamseigen stof prostaglandine die een rol speelt bij ontstekingsreacties, pijn en koorts.
http://www.consumed.nl/bijsluiters/1497/BRUFEN
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hoezo nietszeggende werking?
Ibuprofen...De werkzame stof in Ibuprofen is ibuprofen.
Ibuprofen behoort tot de groep geneesmiddelen die ontstekingsremmende pijnstillers of NSAID's worden genoemd. Ibuprofen werkt pijnstillend, ontstekingsremmend en koortsverlagend. Het is te gebruiken bij gewrichtspijn, reumatoïde artritis, artose, jicht, pijn, menstruatiepijn, abnormaal vaginaal bloedverlies, griep, neusverkoudheid, bijholteontsteking, keelpijn, migraine, hoofdpijn, koorts en hoogteziekte http://www.apotheek.nl/Medische_informatie/Medicijnen/Producten/Ibuprofen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De werkzame stof in Advil is ibuprofen.
De werkzame stof in Aleve Classic is naproxen
Naproxen behoort tot de groep geneesmiddelen die ontstekingsremmende pijnstillers of NSAID's worden genoemd. Naproxen werkt pijnstillend, ontstekingsremmend en koortsverlagend. kijk de volgende keer aub eerst even hier:
http://www.apotheek.nl/Medische_informatie/Medicijnen/MedicijnGroepen/default.aspx?mId=10683&rId=
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ Deva, je hebt gelijk, maar dat kan je ook met wat minder woorden zeggen ;o)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
volslagen flauwekul van starbless idd
Als ik eerlijk ben kies ik sneller de merknaam omdat ik bewust of onbewust beïnvloed wordt door de reclame. Wat dat betreft werkt de reclame echt wel. Dit is in de farmaceutische industrie niets anders dan met het verkopen van auto's ;o)

Ik heb vanuit mijn studie (medische biologie) te maken gehad met de farmaceutische industrie en begreep dat er veel druk door fabrikanten wordt uitgeoefend op huisartsen. Vroeger ook zeker door een soort omkoping (wat incentive wordt genoemd), bijv. het gratis helpen van het inrichten van de praktijk tot vrijkaartjes voor wedstrijden en concerten. Dat mag inmiddels niet meer meen ik, maar er wordt nog steeds druk op uitgeoefend binnen de grenzen van het toelaatbare. Ook artsen kunnen onbewust hierdoor een voorkeur hebben voor een medicijn. Daar moeten ze zich zelf bewust van zijn.

Als ik weet dat een bepaald medicijn bij mij helpt dan ben ik wel geneigd om in de bijsluiter de werkzame stof op te zoeken en als ik merk dat bij de drogist eenzelfde middel te koop is met dezelfde stof in dezelfde concentratie dán ben ik wel eerder geneigd om die aan te schaffen. Zeker als de prijs lager is. De prijs en stof staat er allemaal netjes op vermeld, dus in zoverre zijn het echt de consumenten en artsen die zelf die keuze maken voor het product.

Toegevoegd op 19-06-2009 14:12:08
Overigens is er wel een verschil met geneesmiddelen voor eigen gebruik en geneesmiddelen die worden voorgeschreven. Artsen schrijven steeds vaker op stofnaam voor om juist de objectiviteit te verhogen én omdat de verzekeraar eist dat het goedkoopste medicijn wordt voorgeschreven. Wat dat betreft klop je stelling wel voor Zofirax en Ibuprofen, maar dat zijn zelfzorggeneesmiddelen.

Toegevoegd op 19-06-2009 14:13:33
Bron: Voorschrijven van medicijnen in België en Nederland.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
er zijn maar dingen van belang: de chemische naam (stofnaam) en de dosis, en dan kan je ze prima vergelijken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een bekend merk vind ik vaak betrouwbaarder klinken / voelen. Slecht hoe ik beïnvloed word,maar soms probeer ik n huismerk. Als ik merk dat dat net zo goed werkt én nog eens veel goedkoper is, dan ben ik de volgende keer sneller bereid om het huismerk te nemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik koop wat ik gewoon ken en voorderest krijg ik het wel op recept van de dokter mij maakt een merk niet uit als het maar helpt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We worden een beetje geindoctrineerd door de merknamen. Soms zijn er kwaliteits verschillen. Een mercedes en een lelijke eend rijden beiden en ze heetten allebij auto. Medicatie heeft een prijsrun gekregen de laatste tijd. Er is nu veel meer concurentie om deze markt van pillen en drankjes goedkoper te maken. Vaak zit het niet in de fabricage maar de prijs in ontwikkelingen onderzoek van een medicijn. Kruidvat heeft goedkope algemene medicatie. Toch moet je oppassen want in je eigen vraag zie jij de bijwerkingen al niet tussen advil en ibuprofen. Heel veel medicijnen hebben stoffen in zich die ook in je eigen lichaam aanwezig is. Ieder mens reageert verschillend op medicatie. Voor huis en tuin middeltjes kan je in een kruidvat goed terecht maar ga in godes naam naar een arts voor advies. De prijsafspraak die de artsen in nauwe samenwerking met de zorgverzekeraars bepalen schrijven voor welke leverancier de stof mag leveren die jouw lichaam mag beinvloeden. Natuurlijk mag en moet je meedenken. Immers je betaald voor otrivin de merknaam maar je huisarts zal Xylomotozoline voorschrijven ( goedkoper en stofnaam). Ook al komt het merendeel van organon de tussenhandel is gigantisch en het begrijpelijk dat een ieder gebaand is met betaalbare stofnamen. Dit is ook gewild door het ministerie zelf. Klink wil de vergoeding stoppen op maagzuurremmers, een duur middel maar er zijn patienten die in een ingewikkelde formule van andere medicatie zitten en hebben gewoon pantazol (merknaam) de stof nodig bij ernstige astma, longaaandoeningen en een kapotte maagklep. We zullen in de toekomst vaker te maken krijgen met de stofnaam. We hoeven alleen maar te leren datgene te slikken wat goed voor jouw is. (een stof toevoegen ) en dat mag best naamloos zijn. Addy