Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan je door hersenletsel alles op z'n kop zien?

De hersenen draaien het beeld dat de ogen naar de hersenen sturen, anders zou je alles op z'n kop zien.

Is het mogelijk dat na hersenletsel, bijvoorbeeld door een ongeluk, dat deze functie uitvalt en je alles ondersteboven ziet?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6.8K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ja dat is mogelijk. Wat vaker voorkomt is Visual Allesthesia: het zicht/beeld wordt verplaatst van bijvoorbeeld linksonder naar rechtsboven. Deze aandoening ontstaat door hersenbeschadiging.

http://medical-dictionary.thefreedictionary.com/visual+allesthesia

Er zijn ook gevallen bekend waarbij het beeld 90 graden draait eveneens veroorzaakt door beschadiging aan de hersenen:

http://cat.inist.fr/?aModele=afficheN&cpsidt=1738583
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja dat kan in sommige gevallen...

Het kan zelfs als je een bril draagt die alles op zijn kop omzet, als je dat consequent doet en dan zal je na een dag of 7 alles weer normaal zien, dus dan draait je beeld weer zoals het hoort te zijn, rechtop dus...

De hersenen zijn getraind om jouw te dienen de werkelijkheid zo weer te geven als het werkelijk is, alleen je overtuigingen spelen er belangrijke een rol in, als je ervan overtuigd bent dat er spoken bestaan, dan zullen je hersenen met redenen aan komen dragen die jou van je gelijk van jouw werkelijkheid overtuigd laat zijn...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik snap het min-duimpje niet. Misschien voor de toevoeging van de spoken, maar het antwoord over de bril en de hersenen klopt helemaal. +1 van mij dus.
Dat is heel goed mogelijk. Je ogen zien in feite al alles op de kop, dat beeld wordt echter door je hersenen weer omgedraaid.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Ik ga iets heel geks zeggen: je ogen kunnen niet zien....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ok, je ogen projecteren alles op de kop dan, wat jij wilt

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding