Waarom zie je die mensen in hongersnood, in Afrika met een opgeblazen buik en krijgen mensen met anorexia dit niet?

Nu vind ik natuurlijk geen enkele foto maar vroeger zag je dat toch op tv zo van die kleine negertjes met echt zo een opgeblazen buik alsof ze zwanger zijn echt.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
45.6K

Het beste antwoord

Die enorme buik die we vaak zien bij ondervoede kleine kinderen (maar die ook bij volwassenen gewoon voorkomt , zelfs in het rijke westen als iemand door ziekte langdurige weinig voedingsstoffen binnenkrijgt) noemen we ' honger-oedeem' .

Oedeem is een opzwelling van lichaamsdelen door vochtophoping (zoals dikke voeten en vingers bij warm weer). Het is een verschijnsel dat bij verschillende ziektes kan optreden en wordt veroorzaakt door een verstoring van de waterhuishouding.
Hongeroedeem treedt op bij een eiwittekort door een slechte of eenzijdige voeding. Ieder verlies van eiwit uit het bloed heeft invloed op de waterhuishouding door het wegvallen van de colloid-osmotische druk, waardoor er geen vocht meer uit de weefsels kan worden weggezogen. Bij een hongeroedeem ontstaat vooral een grote vochtophoping in de buik (hongerbuikjes).

Het komt wel degelijk ook voor bij anorexia-patiënten, maar omdat we hier alle mogelijke middelen bij de hand hebben om iedere mogelijke kwaal te lijf te gaan (in tegenstelling tot Afrika), slikken ze vaak plaspillen om het vocht kwijt te raken.

Toegevoegd op 19-06-2009 08:09:32
Elisabeth van Oostenrijk-Hongarije ('Sisi') leed aan anorexia met hongeroedeem ; blijkbaar hadden ze toen nog geen plaspillen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja inderdaad.. dit is echt een uitgebreide uitleg.. Maar ik ben ook wat verward...
Klopt de uitleg van feniks dan niet?
Of komt het op 't zelfde neer? Ook gek dat ik er geen enkele foto meer van terugvind...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De uitleg van Feniks klopt gewoon niet ; Beri Beri is een heel andere aandoening, vitamine B1-tekort en kan veroorzaakt worden door rijst. Het is er wel aan verwant, maar beri beri is primair een aandoening van het zenuwstelsel. Er zijn wel foto's, ik zal er even een paar opsnorren. http://www.refdag.nl/media/foto/2002/z-1717.jpg http://www.saveourchildren.nl/0602_reisverslagsoedan/foto-impressie%20reis%20naar%20Wau_bestanden/image013.jpg http://onzewereldreis.nl/Fotoboek/Mozambique/photos/photo4.jpg Nouja, zoek maar eens op ' hongerbuikjes' ; meer hits dan je lief is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ochjaaaa! natuurlijk!
Ik had natuurlijk enkel gezocht naar "Hongersnood in Afrika".
Hoe kortzichtig van mij!
Ik denk dat ik gewoon te hard wilde, hihi.
Ohja en bedankt voor het voorbeeld van Elisabeth van Oostenrijk.
Dat vond ik heel interessant.
Ik vind het soms ontmoedigend dat er nog zoveel is dat ik moet leren en nog niet weet of ken of gezien heb..
1 leven is gewoon niet lang genoeg, vind je ook niet?

Andere antwoorden (2)

Die opgeblazen buik ontstaat door beriberi wegens een tekort aan vitamine B1. Anorexia-patienten krijgen toch meer vitaminen binnen dan die kinderen die alleen wat geslepen rijst kregen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt dikke buik, maar de ribben zijn wel zichtbaar...
Het is een uiting van slecht, eenzijdig en te weinig voedsel gecombineerd met een slechte gezondheid, dan krijg je zulke verschijnselen...

oplossing is gevarieerde voeding en goede hygiëne... http://www.miracletrees.org/ondervoeding.html
http://files.foundation-imagine.org/eetbare%20schimmels.pdf
http://www.tilapiastichting.nl/pag_004.htm

Vele oplossingen schijnen er te zijn, maar ondervoeding is een groter probleem in de derde wereld dan aids...

In onze wereld hebben mensen die zichzelf ondervoeden toch nog genoeg variatie om die typische ondervoedingsverschijnselen te ontlopen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sorry het gaat even niet over de vraag maar wie is dat op jouw foto?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oh dat ben ik, zo ik was op 10 jarige leeftijd
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
knappe jongen