Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

welk proces in je lichaam zorgt ervoor dat je het verlies van een dierbare kan verwerken?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
570

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Dit hangt af van een aantal factoren...

De belangrijkste factor hierin is: Weet jij van de dierbare zeker dat je om het verlies van hem/haar gaat treuren...

Het is een kwestie van loslaten en verder gaan met je eigen leven. Dat dit niet van de ene op de andere dag gaat. Maar soms maanden, of een paar jaar duurt is niets mis mee. De verwerking gaat niet altijd even gemakkelijk...

Laat je vooral niet leiden door wat de omgeving zegt. Maar verwerk het allemaal op je eigen manier. En als daarbij de tranen komen? Geen enkel probleem. Dit is gewoon een onderdeel van verwerking...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
geweldig goed antwoord.
+1

Andere antwoorden (5)

Herdenken en vrede krijgen met het verlies. Dat is een proces. Ongetwijfeld bemoeien zich er een hoop stoffen in je hersennen er mee. Welke weet ik helaas niet. Misschien endorphines en serotonines om de pijn te verzachten?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zal voor iedereen anders zijn en naarmate het verlies groter en pijnlijker is, zal het proces intenser zijn en langer duren.

Er kunnen een flink aantal processen/emoties meespelen: ongeloof, ontkenning, boosheid, machteloosheid, verdriet, overgave, aanvaarding, verwerking, acceptatie, rust/vrede.

Ik vergeet er vast nog een aantal, een rouwproces kan behoorlijk gecompliceerd zijn en er behoorlijk inhakken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Begrip doet dat... En dat zet ontspanning in gang en acceptatie...

Maar alles draait om bewustzijn, als je dat niet had, dan wist je niet eens dat er een dierbare dood was gegaan...

En dan niet te vergeten het proces dat we tijd noemen, als de tijd er maar lang genoeg overheen gaat, dan verwerkt je het... Daar hoef je dan niets voor te doen, tijd alleen heelt alle wonden...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geen enkel proces....verwerken kan namelijk nooit want dat zou betekenen dat het proces klaar is..en met de dood van een dierbare ben je nooit klaar.. verwerken is daarom ook een verkeerd woord.. ik zeg altijd: rouw moet je integreren in je leven zodat het een schaduw wordt..soms voor je, soms naast je, soms achter of voor je..als je het een proces wil noemen dan is dat je eigen kracht en wil om dat te kunnen..Mijn zoon is nu 16 jaar geleden overleden en ik werk nog elke dag aan het proberen te integreren en mijn lichaam werkt daar eerder in tegen dan in mee.. ik moet het echt zelf doen..
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alles wordt vanuit de hersenen geregeld, dus ook dit neem ik aan.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding