Is er een verklaring waarom het aantal hooikoorts patienten zijn toegenomen?

Zie mijn vorige vraag, waarin dit naar voren komt.

Toegevoegd na 12 seconden:
http://www.goeievraag.nl/vraag/procent-bevolking-last-vorm-hooikoorts.137981

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ja: Sinds 1900 – en dan met name de afgelopen 30 jaar – is de gemiddelde jaartemperatuur in Nederland met 1,2 graden Celsius gestegen. Het aantal dagen met vorst nam af, het aantal zomerse dagen nam juist behoorlijk toe. Deze ‘opwarming’ heeft er enerzijds toe geleid dat hooikoortspatiënten steeds langer met hun klachten kampen – de klachten beginnen vroeger in het jaar en lopen langer door. Anderzijds maakt het de groei van ‘nieuwe’ soorten flora mogelijk waardoor het aantal hooikoortspatiënten toenam. De uit Noord-Amerika afkomstige alsemambrosia, bijvoorbeeld, gedijt tegenwoordig prima in het Nederlandse klimaat en de pollen kunnen al in een kleine hoeveelheid een behoorlijke allergische reactie uitlokken.

Volgens mij ligt dat aan overdreven hygiëne,ons afweersysteem is steeds opzoek naar indringers,vermits we in betere hygiënische omstandigheden leven word door ons afweersysteem dan maar gereageerd op pollen

In mijn beleving is dit de weerslag van minimaal 3 "verworvenheden" van de moderne tijd De toegenomen luchtverontreiniging schijn behoorlijk wat invloed te hebben, de toename in hygiene en luxe in huis (niemand heeft het ooit nog koud of eet met vieze handen) waardoor we nergens meer aan gewend zijn. De medische zorg is nu zo goed dat een deel van de bevolking nu vrolijk voortleeft (gelukkig voor hen natuurlijk) die vroeger de volwassenheid niet had gehaald. Dat is in potentie een zwakkere groep die nu wel de kans heeft zich voort te planten

Misschien wel om dat er steeds minder buizen-TV's zijn. Dat waren echte stofvangers en dus ook van pollen. Een ionisator kopen-kost ca 40 E- en helpt behoorlijk, hoewel de ozon wat stinkt.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100