http://nl.wikipedia.org/wiki/Audiologie

Audiologie is het geneeskundig specialisme dat zich bezig houdt met het meten en door hulpmiddelen corrigeren van de gehoorfunctie. Ook wordt binnen de audiologie stil gestaan bij de psychologische en psychosociale aspecten van slechthorendheid en de hulp die daarbij kan worden geboden. Aangezien horen en (leren) spreken zeer nauw met elkaar verbonden zijn werkt de audioloog nauw samen met de logopedist en ORL-arts.

Tot de audiologie behoort het voorkomen, opsporen, onderzoeken en behandelen van allerlei stoornissen van het gehoor.