Een reactie of aanraking op je huid zorgt ervoor dat er prikkels van je huid naar je hersenen worden gestuurd. Deze prikkels worden dan herkend als jeuk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het precieze proces in de huid dat jeuk veroorzaakt is nog niet volledig ontrafeld. Wel weten wij dat bij jeuk specifieke ‘jeukzenuwen’ in de huid worden geprikkeld. De uiteinden van deze zenuwen zijn gelegen op de grens van de opperhuid en de lederhuid. De zenuwen kunnen worden geactiveerd door bepaalde eiwitten zoals histamine, neuropeptiden en prostaglandinen. Deze stoffen komen vooral vrij bij ontstekingen van de huid. Het is dus niet verwonderlijk dat de meeste ontstekingen van de huid in meer of mindere mate gepaard gaan met jeuk
fremar
13 jaar geleden
Jeuk is eigenlijk een reactie op irritatie van de opperhuid
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De wetenschap is er nog niet achter inderdaad.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kan vele oorzaken hebben. Bijvoorbeeld vlooienbeten kunnen jeuk veroorzaken, muggen, een week niet wassen en allergie zijn enkele voorbeelden. Deze geven prikkels aan de zenuwen als een soort waarschuwing aan het lichaam dat iets op je huid zit wat er af moet en dan moet je krabben of wrijven om het proberen te verminderen.