Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kan het dat ik zweet terwijl ik het koud heb?

Ik heb geen last van overmatig zweet ofzo,
Maar soms als ik gewoon op mn bed zit met een t-shirt aan (in de winter) zie ik ineens dat ik een zweetplek onder mn oksel heb :s

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
20.9K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (9)

Misschien door inspanning? Dat je ergens intensief mee bezig was? Gamen bijvoorbeeld.

Ook kan het komen door stress
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien door de puberteit, in de puberteit komen je zweet klieren in ontwikkeling en kunnen ze overmatig produceren!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je tiener bent is dat vrij normaal volgens mij, dan is het systeem nog wat aan het inregelen, als je ouder bent en het niet altijd hebt, is het niet meer zo normaal, OF je bent ziek (aan het worden) dan heb je het soms ook
(Lees meer...)
amigo
13 jaar geleden
Klinkt als koorts...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet natuurlijk niet of jij medicijnen moet innemen....? anders sommige medicijnen geven dit als nevenverschijnsel
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb ik ook wel vaker... Meestal ben je dan een beetje ziekjes of heb je de griep of koorts.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je lichaam is constant bezig om de warmteproductie en de warmteafgifte te regelen. Hierdoor kun je het plotseling warm of koud krijgen. Dit is nodig om je lichaam optimaal te laten functioneren! Er is dus niks geks met je aan de hand!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt exocriene en apocriene zweetklieren. De exocriene zweetklieren regelen de lichaamstemperatuur. Hier komt dan ook het zweet vandaan bij lichamelijke inspanning of koorts.
De apocriene zweetklieren geven constant zweet af, hoewel in veel mindere maten. In dit zweet zitten geurstoffen, waaronder feromonen. Misschien heb je hier wel eens van gehoord. Feromonen zijn afbraakstoffen van de geslachtshormonen testosteron en oestrogeen en worden door andere mensen geroken en door hun hersenen verwerkt. Vandaar de naam 'angstzweet'. Dit is een bepaald stofje dat de apocriene zweetklieren uitscheiden en andere mensen (onbewust) ruiken en die worden daar zelf ook 'bang' van en gaan ook adrealine aanmaken ( om zo snel mogelijk weg te kunnen rennen bij naderend gevaar ).

Dus, in het kort: Je apocriene zweetklieren zijn áltijd actief en scheiden áltijd 'zweet' af. In de puberteit een beetje meer dan anders.

Wil je meer weten over feromonen? Dan hoor ik het!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bij een koude omgeving wordt je lichaamstemperatuur verlaagd. Je bloedvaten gaan dan vernauwen en je spieren kunnen bijvoorbeeld samentrekken. (rillen) hierdoor stijgt de spieractiviteit in je lichaam en stijgt ook je lichaamstemperatuur.
wanneer de verschil tussen de temperatuur van de huid en omgeving groot is , wordt de warmteafgifte ook groter. Deze warmteafgifte kan worden vergroot door productie van zweet en daarom zweet je als je het koud hebt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding