Wat is het recept van een goed leven?

Een religie? Een studie? Geld? Hoe hou jij je leven kwalitatief in vorm (of zou je willen/moeten doen)?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Gewoon proberen te genieten van alle kleine dingen. De vogels die voor je slaapkamerraam een concert geven, de zon die de dag vrolijk kleurt, het pruttelen van een koffie-zetapparaat gepaard gaande met de geuren van verse koffie.

Probeer te genieten, ga moeilijke dingen niet uit de weg, maar maak ze ook niet zwaarder dan ze zijn.
Een positieve instelling maakt het leven automatisch al een heel stuk zonniger!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Op het moment dat je 's morgens in de spiegel kijkt en weet dat hetgeen je gaat doen die dag je boeit, is je leven kwalitatief in orde. Als je dit mist, kun je óf buiten je werk nevenactiviteiten zoeken, of van baan/studie switchen.

Voldoening is een grote succesfactor van je leven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een bepaald recept is er uiteraard niet. Wel een dik kookboek vol met recepten (lees ervaringen). Kwaliteit is subjectief. De ene gaat voor kennis de ander voor geld en weer een ander gaat voor zingeving en/of religie. Uiteindelijk bepaalt de natuur welke weg de juiste is, wij zijn slechts een onderdeel in een groter geheel waarop wij niet zoveel invloed kunnen uitoefenen. Je kan het ogenschijnlijk goed voor elkaar hebben en de volgende dag alles kwijt zijn...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Neem het leven zoals het zich aandient, en accepteer de zaken waar je niets aan kunt doen en doe de zaken, die je moet doen en maak het onderscheid tussen beide... Meer hoef je niet te doen...

Geen religie, geen geld gaat je helpen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De eerste stap om ergens te komen, en het beslissen dat je niet blijft waar je nu bent.

Roei met de riemen die je hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een recept van een goed leven is moeilijk te geven. Zorg er voor dat je aan het eind zonder veel spijt achterom kan kijken....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor mij is een kwalitatief goed leven een leven waarin je de keuzes maakt waar je achter kunt staan, probeert de mooie dingen ook uit de slechte kanten van het leven te halen, en tevreden bent met wat je hebt in plaats van altijd maar te streven naar méér. Bij voorkeur met mensen om je heen waar je om geeft en die om jou geven, en proberen af en toe iets voor een ander te betekenen.
Of je daar een religie voor nodig hebt, veel of weinig geld, een bepaalde baan, dat moet iedereen voor zichzelf weten, als jij je draai er maar in kunt vinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een positieve instelling is het halve werk.
Rieneke1
14 jaar geleden
Meevaren met de stroom... verzetten kost energie die je voor leukere zaken kunt gebruiken..al het negatieve heeft ook iets positiefs..als je dat kunt zien ben je al een heel eind op weg...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een goede gezondheid brengt je al een heel stuk verder. Verder is het zaak om positief in het leven te staan, dus er voor zorgen dat je zo min mogelijk hoeft te stressen.... Denk dat je er dan wel bent.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geld + liefde is een goed recept. Jammer genoeg zijn de ingredienten niet overal verkrijgbaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De kwaliteit van leven komt vanuit je zelf, je bent de meester van het leven zelf. Zelfs als je ziek bent, dan kan ik genieten van het leven, en ik denk dat deze goed is.
BEN IK IN STAAT OM GELUKKIG TE ZIJN ?
Ja. Ik geloof harstochtelijk in keuzemogelijkheden van mensen en dus ook vanmijzelf. Er zijn talloze mensen die afschuwelijke dingen hebben meegemaakt, maar daar toch onbeschadigd uit zijn gekomen. Je kunt er voor kiezen om een slachtoffer te zijn van de omstandigheden of verantwoordelijkheid te nemen en zelfsturing te geven aan je leven. (Dit heb ik onder andere geleerd in Heideheuvel een revalidatie oord voor longpatienten. Ik ben daar drie maanden in revalidatie geweest.) Zo probeer ik ondanks het ziek zijn dit op mijzelf toe te passen. De verwachting die ik van mij zelf heb, en ook anderen hebben, worden maar al te vaak werkelijkheid. Als ik denk dit word een lastige klus, of ik zeg ''oh nee is hij er ook"? of daar heb je die dokter weer, dan zorg ik er onbewust voor dat ik een situatie of ontmoeting daadwerkelijk vervelend vind, omdat ik graag gelijk wil hebben. Uit onderzoeken blijkt bijvoorbeeld dat leraren die geloven dat zij aan getalenteerde studenten lesgeven voor betere resultaten zorgen dan leraren die ervan overtuigd zijn dat hun studenten weinig in hun mars hebben. Als wij iemand anders veroordelen, zegt dat meer over ons dan over de ander. Het leven is niet altijd even geweldig, mensen gaan dood of worden ziek. Is het niet belangrijk de donkere kant van het leven te herkennen, om de goede momenten des te meer te kunnen waarderen? Natuurlijk mag ik verdriet voelen als je iemand kwijtraakt of dat ik ziek word, maar dat hoeft toch geen jaren te duren? Het is een keus om een slachtoffer te zijn en te lijden. Het gaat erom dat ik ophoud tegen de realiteit te vechten. Ik kan dergelijke situatie`s niet veranderen. Ik begin met kleine dingen zoals niet snel geirriteerd raken als bijvoorbeeld mijn vrouw of kinderen moe worden in het zorgen. Nu ik ziek ben besef ik en beleef dit van de ene op de andere dag. Met warmte en liefde erkennen wie je bent naar de ander, genieten van kleine dingen maakt me positief. Zo wordt dit mijn grondhouding. Ik aanvaard het ziek zijn, en dat geeft de mogelijkheid om naar andere en nieuwe dingen te kijken en ervaren, hoe beperkt dat dan ook is." Ik ben ziek, maar ongeneeslijk optimistisch."Ik mag van het leven genieten ziek of niet," ik ben een levensgenieter op een zorgbed."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jezelf zijn, jezelf blijven, liefhebben en niet bang zijn voor de dood.