Waarom hebben sommige krullen en anderen stijl haar?

Zit in de genen? Mijn zus heeft stijl haar ik krullen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.6K

Antwoorden (4)

Dat zit in de genen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat ligt aan de haarworteltjes volgensmij
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zus is aan dr haar getrokken..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat heeft te maken met overerving, het zit inderdaad in je genen. In je DNA heb je 23 chromosomenparen liggen, op 1 van die paren ligt een allel (gen). Op dat gen heb je de keuze uit krullend of stijl haar. Één van beiden is dominant (dat betekent dat als van beide één allel bestaat, dat één van de twee sterker moet zijn dan de andere, zodat er uitkomt wat voor haarsoort je krijgt.) Het kan zijn dat jij een allel hebt voor krullend haar en ééntje voor stijl haar. Dan zou het zo moeten zijn dat krullend haar dominant is over stijl haar. Iemand met stijl haar moet dan wel twee allelen stijl haar hebben, want anders zou zij ook krulhaar hebben.

LET OP: Dit is slechts een voorbeeld, het kan op een paar andere manieren en dit is een beetje zwart-wit weergegeven. Hopelijk begrijp je toch de kern.